Marcel van Omme, Pon Logistics: “We verzinnen steeds iets nieuws om magazijnruimte te creëren”
Toen bij Pon Logistics de 110 duizend vierkante meter aan magazijnen vol raakte, besloten ze extra stellingen bij te bouwen. Die hogere stellingen en een tijdelijke extra bedrijfshal maken dat ze ook in tijden van chronisch ruimtegebrek nooit nee hoeven te verkopen. Het is kenmerkend voor de flexibiliteit die volgens Pon Logistics vereist is om alle klanten goed te bedienen. “Als wij niet op tijd en foutloos leveren staat bijvoorbeeld een autodealer radeloos te kijken en kan hij niet verder met zijn werk.”
Pon Logistics is al meer dan 50 jaar verantwoordelijk voor alle logistiek van Pon-bedrijven. Pon Logistics is een belangrijke speler op de mobiliteitsmarkt en onder meer de grootste auto-importeur van Nederland. “Alles wat je bij een Volkswagen- of Audidealer ziet liggen, komt bij ons vandaan”, zegt Marcel van Omme. Hij is sinds 2001 Business Unit Manager bij Pon Logistics. “Als wij goed werk leveren heeft dat meteen invloed op het merk. Dan hoeft een klant een dag minder in een leenauto te rijden bijvoorbeeld. Een vandaag geplaatste order moet uiterlijk morgen bij de klant zijn. Zelfs als dat een onverwacht grote order is, of een die extra snel bij de klant moet zijn. Wij zeggen altijd ja.” Van Omme is verantwoordelijk voor de ruim vierhonderd medewerkers verdeeld over vijf magazijnen die zorgen dat klanten dagelijks het juiste materiaal geleverd krijgen. De laatste acht jaar zijn daar - naast de bedrijfsonderdelen van Pon - externe klanten bijgekomen. Van Swapfiets tot Keune haircosmetics. “Inmiddels is er een mooie verdeling tussen interne en externe klanten. Het zorgt voor reuring. En het geeft onze organisatie een enorme boost aan scherpte en enthousiasme”, vindt Van Omme.
Inventief
Flexibiliteit is belangrijk voor Pon Logistics. En die flexibele service vraagt af en toe om inventieve oplossingen. De grootste uitdaging voor Pon Logistics is - net als bij de meeste dienstverleners - ruimtegebrek. “Vandaag de dag zijn er veel te veel voorraden op de wereld en hebben ook wij weinig ruimte over. Dit komt vooral doordat klanten met een incomplete voorraad zitten, omdat een deel niet door de fabriek geleverd wordt. Dan staan grote hoeveelheden voorraden bij ons totdat de overige onderdelen geleverd kunnen worden. Dan bedenken we weer iets nieuws om genoeg ruimte voor interne en externe klanten te houden. In Barneveld konden we bijvoorbeeld hogere stellingen bouwen om meer ruimte te creëren.”
Flexibel
Een ander voorbeeld van de flexibiliteit van Pon Logistics is de logistieke operatie om dagelijks alle autodealers te bedienen. “In het verleden hadden autodealers vaak een magazijn bij de werkplaats om onderdelen uit te gebruiken. Nu hebben de meeste autodealers geen eigen voorraad meer. Voordat je auto een beurt krijgt, ontvangt de dealer ‘s ochtends alle onderdelen die nodig zijn voor de service van die dag”, legt Van Omme uit. “Het is voor alle partijen beter om centraal onderdelen te verdelen. Hierdoor heeft de dealer geen of minder magazijnmedewerkers nodig dus werkt het efficiënter. Als wij op tijd en foutloos leveren kan de autodealer verder met zijn werk, maar als we een fout zouden maken, staat hij radeloos te kijken. We leggen de lat voor onszelf dus hoog, omdat we snappen welke invloed ons werk heeft op klanten. Het vraagt van ons kwaliteit en stabiliteit. Gelukkig zijn we dat gewend. Pon is een handelsbedrijf, wij moeten in die stroom mee en de ambities logistiek waarmaken.”
(Bijna) foutloos
Van Omme vermoedt dat dit ook de reden is dat externe klanten graag met Pon Logistics werken. “Pon Logistics heeft als onderdeel van de Pon-familie al bewezen een goede partner te zijn met meerdere succesvolle samenwerkingen. En onze hoge standaard nemen we mee naar externe klanten.” Als voorbeeld noemt Van Omme het werk dat Pon Logistics doet aan schepen die slechts drie dagen in een bepaalde haven liggen. “Dan kún je gewoon niet een verkeerd onderdeel inpakken en meesturen met de monteur of helikopter. We moeten foutloos werken, of in ieder geval tegen een 10 aan schurken.”
Marcel van Omme, Business Unit Manager bij PON Logistics