Mapiq: verbinding tussen mens en gebouw

Jordi Smit
Mapiq richt zich op de verbinding tussen mens en gebouw. Met het cloud-based office platform van Mapiq wordt het abstracte concept van ‘slimme kantoren’ concreter. Vind snel je favoriete collega of controleer waar plaats is voor een meeting: Mapiq biedt unieke mogelijkheden voor bedrijven met grote kantoorpanden.

Mapiq is het antwoord op de vraag: hoe kan ik mijn medewerkers een plek bieden waar ze efficiënt kunnen werken en daarnaast kantoorruimte zo optimaal mogelijk gebruiken? Heel veel bedrijven maken momenteel de overgang naar flexibel werken. Voor medewerkers is dat wennen: ze moeten bijvoorbeeld hun werkplek delen en zoeken naar collega’s, die niet meer op een vaste werkplek zitten. ‘We creëren een digitale replica van je kantoor, compleet met 3D-kaart’, vertelt Sander Schutte, CEO van Mapiq. ‘Zo kun je realtime zien waar je collega’s zitten en waar overleg- en belruimte beschikbaar is. We zorgen ervoor dat medewerkers zich kunnen richten op hun werk en niet op andere randzaken. We willen dat iedereen een goede dag heeft op het werk’, aldus Sander. Overzicht en het versimpelen van keuzes zijn daarbij van groot belang.

Mapiq in duurzaamste gebouw ter wereld

Mapiq bestaat inmiddels ruim vijf jaar. Het eerste project van de (toen nog) kleine start-up was gelijk een van de meest prestigieuze kantoren van de wereld: The Edge van Deloitte. Medewerkers van Deloitte gebruiken daar sinds vier jaar Mapiq. Gaandeweg zijn de functionaliteiten uitgebreid. Nu is Mapiq meedenkende en voorspellende waarde aan het ontwikkelen.

‘Zo willen we dat Mapiq advies kan geven over het kiezen van de beste werkplek voor iedere medewerker’, vertelt Sander. Volgens Sander is er sprake van een ontwikkeling in de maatschappij waarbij het gebruik van Mapiq belangrijker is geworden. ‘We spenderen ontzettend veel tijd van ons leven aan werk, laat het dan een goede tijd zijn. De veranderende rol van het kantoor voor medewerkers blijft interessant. Het kantoor wordt steeds minder een plek om je tijd van negen tot vijf te vullen. Het wordt een plek waar je elkaar ontmoet en ideeën deelt én waar alles optimaal werkt.’

De uitdagingen van effectief huisvesten Vrijwel elk succesvol bedrijf in onze maatschappij beschikt over een niche, waarbij de relevantie groot is. In een overvolle markt is succes namelijk niet groot. Mapiq maakte gebruik van zo’n ‘gat in de markt’. ‘Veel organisaties worstelen met efficiënt huisvesten en veel medewerkers vinden de transitie naar flexibel werken moeilijk’, legt Sander uit. ‘Daar ligt voor ons de kans: gebouwen efficiënter maken en tegelijkertijd aantrekkelijker.’

‘Dit onderwerp staat bij vrijwel alle organisaties hoog op de agenda. We wisten dat het levensvatbaar was toen klanten bij ons op de deur gingen kloppen. Dat versterkte onze gedachte dat de echte kostenbesparing voor bedrijven zit in de personeelskosten. Wanneer medewerkers blij naar kantoor komen, alles kunnen vinden én effectief gebruikmaken van de ruimte die er is, is er enorme winst te behalen.’

Deze winst behaalt Mapiq bij verschillende grote en bovenal sterke organisaties, die eveneens een grote ambitie naar succes waarborgen. ‘Onze klanten zijn organisaties met veel vastgoed: universiteiten, corporates, gemeenten. Naast Deloitte werken we onder andere voor de TU Delft, de gemeente Haarlem, Unilever, Heineken, PwC, Engie en Microsoft.

Gezonde gebouwen

De komende jaren zullen kantoren steeds intelligenter worden en zich bewust zijn van de behoeften van gebruikers. Een goed voorbeeld daarvan is het nieuwe gebouw Edge Olympic. ‘Edge Olympic is een perfect voorbeeld van een gebouw dat door middel van technologie de werkdag van een medewerker echt ondersteunt. Naast de gemakken voor de eindgebruikers kan het monitoren van werkplekken op individueel niveau voor diepere inzichten zorgen over de behoeften en wensen van de medewerkers. Hier kan het gebouw dan weer op aangepast worden.’

‘Voor ons ligt de sleutel tot succes in het verkennen van nieuwe manieren om partnerschappen aan te gaan met bedrijven die willen samenwerken om echt slimme gebouwen te realiseren. Door ons te richten op de behoefte van de eindgebruiker in een wereld die daar nog weinig mee bezig is. Uiteindelijk worden gebouwen responsive en passen ze zich aan de behoefte van de eindgebruiker aan. Contact met de eindgebruiker is hierbij essentieel.’

Grootste uitdaging

‘De grootste uitdaging is dat we in een heel nieuw speelveld zitten. Mapiq raakt bij veel van onze klanten de afdelingen Vastgoed, Facilitair, IT én HR. Het is soms uitdagend om de juiste mensen rond de tafel te krijgen.’

Snelle opkomst

Mapiq begon met twee vrienden en een heel groot project: Deloitte's 'The Edge'. Kort daarna keken bedrijven zoals Akzo Nobel, PWC en Unilever naar Mapiq om hun gebouwen te verbeteren en sindsdien is Mapiq hard onderweg als groeiende onderneming. In slechts een paar jaar tijd heeft het bedrijf een snel gegroeid klantenbestand en een netwerk van partners en is het uitgegroeid tot een team van groeiende, teamambitieuze professionals. Mapiq neemt echter met niets genoegen: het wil verder en sneller groeien. Een ambitie die perfect bij Mapiq past.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi