Maatregelen om persoonlijk contact voor je medewerkers te beperken

Maatregelen om persoonlijk contact voor je medewerkers te beperken

Redactie Baaz

Er zijn allerlei bedrijven en organisatie waar medewerkers te maken krijgen met persoonlijk contact. Een simpel voorbeeld is de receptie, waar bezoekers zich melden voor een afspraak. Een ander voorbeeld is een kassamedewerker in een winkel waar persoonlijk contact deel uitmaakt van de werkzaamheden. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het belangrijk is om persoonlijk contact zoveel mogelijk te beperken. Dat geldt niet alleen in sociale kring, maar eveneens voor bedrijven. Daarom is thuiswerken een belangrijke rol gaan spelen. Dat is echter niet in alle beroepsgroepen mogelijk. Er zijn in dat kader wel maatregelen te nemen om persoonlijk contact voor medewerkers te beperken.

Routebewijzering

Er zijn meerdere organisaties en bedrijven waar bezoekers hun weg moeten vinden naar een afdeling, zoals in een ziekenhuis. Om persoonlijk contact te beperken voorziet Prestop bijvoorbeeld in een passende oplossing. Het is namelijk mogelijk om een aanmeldzuil te gebruiken om bezoekers de juiste weg te wijzen. Een aanmeldzuil ondersteunt ook nog eens de maatregel om personen afstand van elkaar te laten houden. In plaats van een aanmeldzuil is het voor kleinere bedrijven ook mogelijk om een overzichtsbord te maken.

Aantal bezoekers in ruimte beperken

Een andere maatregel om persoonlijk contact te beperken voor medewerkers is het aantal bezoekers in een ruimte te beperken. Bijvoorbeeld in een wachtruimte waarin een medewerker het aanspreekpunt is. Huisartsenpraktijken stellen bijvoorbeeld al een limiet aan het aantal bezoekers in de wachtruimte. Indien er sprake is van een kantoor met een vergaderruimte is het aantal medewerkers te beperken. Daarbij is het van belang om de anderhalve meter afstand in acht te nemen. Een andere oplossing is geen gebruik te maken van de vergaderruimte maar online via beeld te vergaderen.

Sluit ruimtes of delen ervan af

Het is eveneens mogelijk om bepaalde ruimtes binnen een bedrijf of organisatie te sluiten. Of een deel ervan niet te gebruiken om persoonlijk contact zoveel mogelijk te voorkomen. Het RIVM raadt bijvoorbeeld ook aan om bezoekers geen toegang te bieden tot personeelsruimtes of tot de keuken in horecagelegenheden. Het is verder aan te raden om looproutes te maken in ruimtes waarin de anderhalve meter afstand anders niet te bewaren is. Bijvoorbeeld door bezoekers langs een toegang naar binnen te laten gaan en via een andere weg naar buiten te laten gaan. Indien mogelijk is het uiteraard aan te bevelen om medewerkers voor zover als mogelijk thuis te laten werken. Dat is de ultieme maatregel om persoonlijk contact voor medewerkers te beperken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie