Maak je klaar voor nóg meer nieuwe betaalmethodes

Maak je klaar voor nóg meer nieuwe betaalmethodes

Redactie Baaz

Geld overmaken met je telefoon door alleen maar even in de camera van het apparaat te kijken. Of betalen met je vingerafdruk, irisscan of gezichtsherkenning. Dat leverde enkele jaren geleden nog volop gefronste wenkbrauwen op bij winkelpersoneel. Inmiddels is het gebruik van biometrische gegevens bij betalingen volledig ingeburgerd geraakt. De komende jaren wordt op de biometrische technologiemarkt alleen maar groei verwacht met in 2026 een totale waarde van 18,6 miljard dollar, becijferde onderzoeksbureau KBV Research. Het einde van de contactloze mogelijkheden is nog lang niet bereikt. Saket Gulati van Cognizant vertelt meer.

Dat er voorlopig geen grens aan de groei van biometrische betalingen zit, wil niet zeggen dat er geen gevaren dreigen. Denk aan regionale verschillen in benaderingen van de technologie, aanhoudende angsten over gegevensprivacy en zelfs geopolitieke conflicten. Verschillende creditcardmaatschappijen raakten bijvoorbeeld in opspraak vanwege het gebruik van biometrische gezichtsherkenningstechnologie van een bedrijf dat in de Verenigde Staten op de zwarte lijst staat vanwege mensenrechtenkwesties. Wil je daar dan samen mee werken? En kan het bedrijf die de technologie levert straks nog bij biometrische gegevens van klanten?

Meer opkomende betaalmethoden 

Betalen met biometrische gegevens is slechts een van de vele opkomende betaalmethoden. Denk aan het steeds populairder wordende: ‘buy now-pay later’, betalen met QR-codes, betalen met WhatsApp, afrekenen met allerhande wearebles en real-time-betalingen waarbij geld enkele seconden later op rekening van de ontvanger staat.

Bedrijven, groot en klein, moeten al deze trends blijven volgen en er in mee gaan, anders gaan ze geheid ten onder. Dat de markt van betalen grillig is, zie je onder meer terug bij ABN Amro, dat stopt met aanbieden van betaalservices voor een groot aantal passieve wereables, zoals ringen, sleutelhangers en horloges. Dat doet het bedrijf omdat steeds meer klanten kiezen voor Google Pay en Apple Pay. 

Hoe nu verder?

Wereldwijd zijn er grote economische verschuivingen op komst door de veranderingen van betaalmethoden. Het zorgt voor versnelde kansen voor de industrie, maar ook voor een grotere kans op ongekend hoge volatiliteit.

De huidige snelheid van verandering in de betalingswereld gaat onverminderd door. Bedrijven en organisaties blijven gefocust op hygiene en contactloze biometrische technologie speelt een cruciale rol bij het verifiëren van persoonlijke identiteiten. Bedrijven realiseren dit door gebruikers toegangscontroles te bieden zonder fysiek contact met de beveiligingsinfrastructuur. 

Ten slotte zullen de zorgen over beveiliging en gegevensprivacy niet snel verdwijnen. De huidige geopolitieke, economische en sociale omgeving zorgt voor een dringende noodzaak om fraudebestrijding en cyberbeveiliging te verbeteren. Het feit dat deze manier van betalen steeds groter wordt is de enige manier om het vertrouwen bij consumenten te winnen. Daarom moeten organisaties op de hoogte blijven van vereisten om betalen voor klanten veilig te houden en ervoor te zorgen dat de privacy van biometrische gegevens gewaarborgd is. Alleen dan blijven klanten betalen met methodes waarbij deze gegevens worden gebruikt

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie