Loo van Eck schrijft boek voor betere zakelijke teksten

Redactie Baaz
‘Teksten die wél worden gelezen’ biedt twintig makkelijk toe te passen schrijfadviezen.

Hoe voorkom je de grootste schrijfblunders? Hoe boei je een lezer van het eerste tot het laatste woord en hoe zorg je ervoor dat hij of zij jouw tekst volledig begrijpt? Allemaal vragen die een antwoord krijgen in het vandaag verschenen boek Teksten die wél worden gelezen – twintig schrijfadviezen voor een betere zakelijke tekst, van Martijn Jacobs, directeur van communicatieadviesbureau Loo van Eck.

Dat duidelijk geschreven taal in een professionele omgeving belangrijk is, bleek onlangs uit onderzoek onder 1.124 Nederlanders: maar liefst 67 procent van hen stelt dat er vanwege slechte schriftelijke communicatie dingen mislopen in de organisatie waarvoor zij werken. “Dat kost die organisaties honderden miljoenen, zo niet miljarden”, stelt Martijn Jacobs. “Afspraken die mislopen of deals die niet doorgaan, met torenhoge kosten als gevolg. Dat kan en moet anders.” Teksten die wél worden gelezen staat daarom vol met tips en voorbeelden die de schriftelijke communicatie kunnen verbeteren.

Gebruik van metataal

Het nieuwe boek bevat veel direct toepasbare tips voor wie namens zijn of haar organisatie teksten schrijft. “Lezers haken vaak af omdat teksten vaak lang, ingewikkeld en saai zijn”, zegt Jacobs, “Doodzonde, want als schrijver heb je ongemerkt veel tijd in jouw tekst gestoken. Bovendien schiet je vaak je doel voorbij”. Naast een aantal gebruikelijke praktische tips kent het boek ook veel onbekendere tips, zoals: gebruik metataal om je teksten duidelijker te maken. Met een metatekst gaat de schrijver boven de inhoud van de tekst staan. Zo verplaatst hij zich in de lezer, waarna hij tekst toelicht met een voorbeeld.

Iedere brief een liefdesbrief

“Iedere brief moet een liefdesbrief zijn”, zegt Jacobs. “Ook een brief of een e-mail aan een klant, een beleidsstuk of een webtekst.” Jacobs tipt daarom: gebruik emotie in je teksten. “Een vriendelijkere en betrokken toon levert namelijk heel veel op”. Een voorbeeld uit het boek: een flathuurder stalt zijn fiets op de galerij, tegen het huurreglement. Hij krijgt een brief van de woningbouwvereniging. Een eerste voorbeeld toont de harde toon van de gebruikelijke vermaning; een tweede voorbeeld laat zien hoe het anders kan, met begrip voor de flathuurder, de lezer. Jacobs: “Als je de lezer echt als uitgangspunt neemt, ga je veel liefdevoller schrijven. En dan is de lezer veel eerder geneigd om eenzelfde houding aan te nemen.”

Over de auteur

Martijn Jacobs is partner/directeur bij communicatieadviesbureau Loo van Eck. Jacobs traint al 25 jaar bedrijven en overheden in het schrijven van teksten.

Bij Loo van Eck ontwikkelde hij onder meer een innovatieve schrijfstijl voor de financiële sector, een heldere schrijfwijze voor juridische teksten, een uiterst effectief tekstmodel voor de overheid en de alom geprezen 30-seconden-leeslijn. Loo van Eck ontwikkelde samen met een softwarebedrijf ook de tekstanalysetool Klinkende Taal, waarmee medewerkers van organisaties hun teksten in Word en Outlook kunnen checken op taalniveau.

Over Loo van Eck

Als grootste opleider in schrijven helpt Loo van Eck mensen en organisaties met het verbeteren van hun (schriftelijke) communicatie. Dit doet het bureau door management te adviseren, medewerkers op te leiden en teksten te (her)schrijven. Het bureau heeft ruim zestig mensen in dienst.

Ongeveer de helft van de omzet is afkomstig uit de publieke sector. Onder de klanten onder meer bedrijven uit de financiële sector, woningcorporaties, de zorg en het onderwijs, en ook KLM en de Efteling.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie