Leaserijder is gewoontedier

Leaserijder is gewoontedier

Redactie Baaz
Ruim 70% van de Nederlandse leaserijders maakt voor het werk nooit gebruik van het openbaar vervoer. De belangrijkste redenen zijn tijdsverlies en inflexibiliteit.

De belangrijkste reden om wl met het OV te gaan, is dat sommige plekken op die manier beter bereikbaar zijn. Ruim 60% van de respondenten geeft aan tegenwoordig meer flexibel te werken dan vroeger. Ook worden er vaker afspraken gemaakt langs de snelweg of buiten de Randstad en wordt er vaak buiten de reguliere werktijden gewerkt en gereisd. Maar de leaserijder is ook een gewoontedier; dat blijkt bijvoorbeeld uit de merkkeuze van de lease-auto, de radiokeuze en een aantal dagelijkse rituelen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Opel onder bijna 1200 leaserijders. Deze toetsing naar de veranderingsbereidheid van leaserijders doet Opel ter gelegenheid van de introductie van de Opel Insignia, Auto van het Jaar 2009.

Het lijkt alsof veel leaserijders erg zijn gehecht aan hun routines. Slechts 16% heeft meegedaan aan de filevrije dag die op 9 oktober werd gehouden, terwijl het grootste deel wel op de hoogte was van het initiatief. Ook bij de keuze voor een nieuwe leaseauto blijft de zakelijk rijder vaak trouw aan het merk waar hij of zij nu al in rijdt.

De ondervraagde leaserijders staan wekelijks gemiddeld 2,5 uur in de file. Nagenoeg alle leaserijders ergeren zich in de file. De belangrijkste file-ergernissen zijn bestuurders die over de vluchtstrook passeren (41%), bestuurders die van baan blijven wisselen (34%) en het feit dat men in een kijkersfile staat (34%). Van de ondervraagden zegt 27% het eigen gedrag aan te willen gaan passen om files tegen te gaan; 57% zegt dit al te doen en 16% wil het eigen gedrag niet aanpassen. Volgens de respondenten ligt de oplossing van de files voornamelijk in meer thuiswerken en meer asfalt. Slechts drie procent denkt dat hogere belastingen de files kunnen oplossen.

Hetzelfde merk
Bijna de helft van de respondenten vindt het belangrijk om een hypermoderne auto te hebben, vooral omdat ze er zelf in moeten rijden of omdat het belangrijk is voor hun functie. De opties, de uitrusting, het merk en de hoogte van de bijtelling zijn belangrijke aspecten bij de keuze voor een leaseauto, maar de uitstraling van het model blijkt veruit het belangrijkst. Verder is ook het huidige merk een belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe leaseauto; 40% zegt weer voor het huidige merk te kiezen wanneer ze een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken. In bijna een op de vier gevallen heeft de leaserijder echter niet zelf zijn of haar auto uitgekozen maar heeft bijvoorbeeld de baas of een collega dat (al) gedaan.

Mannen gaan voor opties; vrouwen voor zekerheid
Slechts 15% van de leaserijders is vrouw. Opvallend is dat vrouwen vaker kiezen voor veiligheidsaspecten in plaats van innovatieve snufjes bij de keuze van een leaseauto. Bij de keuze voor een leaseauto geven mannen vaker de voorkeur aan interessante opties, terwijl vrouwen vaker merktrouw zijn. Verder geven vrouwen meer dan mannen aan dat hun leaseauto is uitgezocht door hun baas of partner.

Hetzelfde radiostation
Bijna driekwart van de leaserijders luistert onderweg dagelijks naar hetzelfde radiostation. BNR is met 22% de meest populaire zender onder zakelijk rijdend Nederland. Daarna volgen Radio 538, Radio 1 en 3FM. Slechts 8% luistert naar eigen muziek van cd of mp3 en voor 14% verschilt de keus voor een radiozender van dag tot dag.

Opmerkelijk:

  • 44% luncht voornamelijk met van thuis meegenomen boterhammen, 5% luncht meestal bij een tankstation;
  • 10% vindt de eigen leaseauto niet nodig voor het werk, maar kreeg de auto als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden;
  • 24% ergert zich na een file omdat ze niet weten waarom de file er was;
  • 6% deed niet mee aan de filevrije dag omdat ze verwachtten dat er minder verkeer op de weg zou zijn;
  • 16% van de ondervraagde leaserijders maakt gebruik van mobiel internet.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie