Laat je bedrijf groeien met een podcast

Laat je bedrijf groeien met een podcast

Redactie Baaz

Als je een heldere geest en een duidelijke stem hebt, is de kans groot dat je uitstekend geschikt bent voor het maken van podcasts. Een podcast is een radioshow die iedereen kan luisteren op het moment dat het hen het best uitkomt. Wij geven een aantal tips om een podcast te beginnen én om jouw bedrijf ermee op de kaart te zetten.

Het beginnen - en draaiend houden - van een podcast lijkt veel gedoe, maar is voor ondernemers een zeer lucratieve manier om zichzelf onder de aandacht te brengen. Iedereen kan makkelijk beginnen, podcasts zijn ideaal voor het vertellen van verhalen, je bereikt een nieuwe doelgroep en voor je het weet wordt je bekend als expert op jouw vakgebied.Lees ook: Hoe je meer kunt halen uit sponsoring van podcasts

Beginnen met een podcast

Om te beginnen met een podcast hoef je slechts drie fases te doorlopen. Ten eerste moet je een format kiezen. Hoe vaak wil je een nieuwe aflevering uitbrengen, wil je gasten in je show, wat is het thema… Probeer het USP van je bedrijf duidelijk naar voren te laten komen in elke aflevering.

Vervolgens moet je een studio bouwen. Dit klinkt tijdrovend, maar een zeer simpele set-up kan al voldoende zijn voor een goede show. De enige essentiële items zijn een microfoon en een stille ruimte. Zorg ervoor dat er geen storende geluiden zijn zoals een zoemende airco of een  drummende buurman.

Als laatste rest je niets anders dan een uitzending maken. Bedenk waar je over wilt praten, regel eventuele gasten en vertel een leuk verhaal. Neem dit op, monteer eventueel een beetje en zet de aflevering online.

Om te zorgen dat mensen je podcast ook daadwerkelijk vinden kan je de podcast uploaden op bijvoorbeeld LibSyn, een website die podcasts host zoals YouTube dat voor video's doet, of iTunes.

Geld verdienen met podcasts

Als de podcast eenmaal een beetje loopt, kan je ook een aardig zakcentje verdienen met podcasts. Zo kan je advertenties verkopen, mensen jou laten betalen voor een interview en natuurlijk je eigen product pitchen. Om deze laatste optie extra kracht bij te zetten, kun je ervoor kiezen om een kortingscode te noemen aan het eind van een aflevering of op een andere manier jouw luisteraars te belonen voor het luisteren.

Dit is een kort fragment uit het boek Ultimate Guide to Platform Building van Wendy Keller. Klik hier voor de website van Wendy Keller.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie