Laat je bedrijf gezond groeien

Ruben den Boer
Als ondernemer wil je je onderneming uiteraard laten groeien. Meer groei betekent echter meer klanten, meer omzet, meer winst en meer mogelijkheden (tot verdere groei). Met de opkomst van growth-hacking worden er zelfs hele businessmodellen ontworpen op basis van groei. Veel ondernemers vergeten echter dat er iets nog waardevollers is dan groei: gezonde groei.

Maar hoe kun jij ervoor zorgen dat je onderneming gezond groeit? En wat is gezonde groei überhaupt? Tiffani Bova, een grootmacht als het gaat om groei en innovatie schreef er een boek over. In Growth IQ: Get Smarter About the Choices That Will Make or Brake Your Business bespreekt ze de groei van grote bedrijven zoals Apple, Spotify en Sephora. Ze legt uit wat deze bedrijven goed hebben gedaan, maar schuwt ook niet weg van de dingen die zij fout hebben gedaan.

Hoe laat je je bedrijf gezond groeien?

Door naar de cases van deze grote bedrijven - die veel ondernemers als voorbeelden zien - te kijken geeft Bova een aantal tips hoe jij je bedrijf gezond kunt laten groeien. Bovenal: hoe maak jij niet de fouten die de grote jongens ook hebben gemaakt? Wij halen twee belangrijke tips uit het boek:

Durf nee te zeggen, ook tegen klanten

Je wilt natuurlijk nooit nee verkopen, maar soms is het toch verstandiger om nee te zeggen tegen een klant. Het laatste wat je wilt is dat je je product of dienst niet kan leveren, of dat je het tegen een lagere kwaliteit moet leveren. Door altijd maar ja te zeggen als je hard aan het groeien bent kun je de fout in gaan. Bijvoorbeeld als je te veel orders binnenhaalt, waardoor je je beloofde bezorgtermijn niet meer kunt realiseren. Of wanneer je zoveel klanten hebt, dat de klantenservice het niet meer kan bijbenen. Dit zijn dingen waar je niet op wilt inleveren. Op het moment dat je dat wel gaat doen, zal dat namelijk de reputatie van jouw onderneming kunnen schaden. Durf dus nee te zeggen als je niet de volle 100% kunt leveren, kwaliteit zou op de eerste plaats moeten staan.

Neem de juiste mensen aan

Als je heel hard groeit, kan het aantrekkelijk zijn om heel veel nieuw personeel aan te nemen (bijvoorbeeld om bovenstaande situaties te voorkomen). Het is echter van essentieel belang dat je de juiste mensen aanneemt. Zodra je mensen aan gaat nemen die niet binnen de cultuur van het bedrijf passen, die niet dezelfde motivatie hebben, of die niet willen groeien in hun functie, kan je groei stagneren. Let dus ook hier op kwaliteit boven kwantiteit. Je kunt beter één goede werknemer hebben die de komende jaren nog mee kan groeien met je bedrijf, dan een tiental werknemers die niet gemotiveerd zijn.

Gezond groeien

Wil jij groeien? Kies dan voor gezond groeien. Dat betekent: groei die jij en je personeel bij kunnen houden. Lever nooit in op kwaliteit omdat je klantenbestand groeit, je hebt die klanten immers verkregen dankzij je kwaliteit. Door de juiste mensen aan te nemen en door nee te durven zeggen tegen klanten ben je al een heel eind op weg naar gezonde groei.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben