Koffie als motor van bedrijfsuitstraling

Koffie als motor van bedrijfsuitstraling

Redactie Baaz

Bedrijven zijn op verschillende vlakken bezig met de uitstraling van de werkomgeving. Het gebouw, de interieur en kantine: het zijn allemaal plekken waarin je de visie en missie van jouw bedrijf naar voren kan brengen. Er zijn echter ook zaken, ogenschijnlijke details, die desondanks voor een grote verandering in je bedrijf kunnen zorgen. Eén onderdeel: koffie.

Koffie heb je in de huidige tijd in alle soorten en smaken. Waar je vroeger voornamelijk filterkoffie zag, zijn de soorten inmiddels niet meer bij te houden. Espressotonic of sinaasappelkoffie: er komen steeds meer koffiesoorten bij. De maatschappij om ons heen creëert deze wens: meer en meer mensen zijn op zoek naar speciale, luxe producten. Jouw koffie-inzet is dan ook belangrijker dan jij denkt. Sterker nog: koffie kun je als onderdeel gebruiken om je bedrijf een bepaalde belevenis mee te geven.

No-nonsense vs. luxe

Heb jij een no-nonsense bedrijf, waarbij luxe geen rol speelt? Dan hoef je niet per se exotische koffie aan te bieden, maar dan volstaat al snel de ‘normale’ koffie zoals wij die gewend zijn. Wil je je bedrijf een luxe, duurdere uitstraling geven? Kies dan voor een hoogkwalitatieve koffiemachine, waarbij je jouw klanten het beste van het beste kan aanbieden. De markt biedt een ruim assortiment voor koffie op het werk, aan jou de keuze wat het beste aansluit bij jouw bedrijfsfilosofie en voorkeur.

Slow Coffee vs. volautomaat

Niet alle koffiezetautomaten werken even snel, dus het is verstandig daar rekening mee te houden. Wil je dat jouw medewerkers juist langer voor de automaat staan te wachten, waardoor ze automatisch met elkaar in gesprek gaan? Of is jouw wens dat ze binnen een paar tellen koffie hebben, zodat ze weer aan het werk kunnen gaan? Wanneer de medewerkers vaker met elkaar in contact komen, geeft dit grote voordelen voor het teamdynamiek. Ze hebben dan echter minder tijd hun werkzaamheden uit te voeren, waardoor het bij drukte zomaar eens tegen kan werken. Het is dan ook een klein, maar een zeer belangrijk onderdeel om mee te nemen in je beslissing.

Service vs. eigen beheer

Niet alle koffiebedrijven bieden een geschikte service aan wanneer de machine stuk is. Als MKB’er besteed je jouw energie en tijd vanzelfsprekend liever aan corebusiness dan het continue repareren van een apparaat, dus doe je er verstandig aan rekening te houden met service bij het kiezen van het bedrijf waar je jouw koffiemachine koopt. De wachttijden variëren tussen een dag tot een week.

Duur vs. goedkoop

Tot slot is het simpelweg belangrijk jezelf af te vragen hoeveel geld je wilt uitgeven aan het apparaat. Je kunt namelijk voor enkele honderden euro’s een automaat aanschaffen, maar ook voor duizenden euro’s. Het is daarom de vraag wat jij voor de koffie in je bedrijf over hebt. Kies je voor een dure automaat, dan heb je weer de keuze uit verschillende soorten speciale koffie. Kortom, neem de tijd in jouw keuze en betrek zo nodig klanten en/of medewerkers, zodat de algehele tevredenheid in de lift komt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie