Kledingmerken op weg naar duurzaam beleid

Fenna Kiebert
Vanaf vandaag gaan vijftig grote kledingmerken bijhouden en bekendmaken welke onacceptabele zaken zij in hun kledingfabrieken hebben aangetroffen en wat zij gaan doen om deze te bestrijden. Onder meer Hunkemöller, C&A en Bijenkorf vallen onder deze merken. Pierre Hupperts is de voorzitter van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en vindt dat dit een grote, belangrijke stap is, zo vertelt hij in een interview met het Algemeen Dagblad.

Toen er in 2013 in een kledingfabriek in Bangladesh een ramp gebeurde, waarbij ruim 1100 medewerkers bedolven raakten onder het puin, realiseerden veel mensen zich dat het zo niet langer kon. Drie jaar later leidde dit tot de oprichting van het samenwerkingsverband tussen de overheid, vakbonden, ngo’s en het bedrijfsleven met de belofte de arbeidsomstandigheden van textielwerkers te verbeteren en milieuschade te beperken. 'Het is een heel proces, maar het begin is er', zegt Pierre Hupperts. 

Geen uitbuiting, dierenleed en milieuschade

Ondertussen zijn er 89 textielmerken die hun handtekening onder de overeenkomst hebben gezet. Daarmee beloven ze uitbuiting, dierenleed en/of milieuschade te voorkomen. Een van de belangrijke stappen is de bekendmaking van een lijst met bijna 6.000 kledingfabrieken waar de goedkope kleding wordt geproduceerd inclusief adres en al. Vandaag wordt openbaar bekend hoe merken de mogelijke misstanden in die fabrieken gaan aanpakken.

LEES OOK: Nederlandse economie gaat verder achteruit

Transparantie in fabrieken

Door deze stap weet de consument beter wat er gebeurt in de textielketen. Bedrijven die deelnemen zijn verplicht zijn om hun productieketen volledig in kaart te brengen, risico’s op misstanden te rapporteren en aan te geven hoe ze deze willen gaan aanpakken. De meeste merken laten vandaag de resultaten op hun website zien. De textielhandelaren worden gecontroleerd door internationale partijen zoals overheden, ngo’s en vakbonden om te kijken of ze wel de waarheid spreken en zich aan de beloofde aanpak houden.

De consument kan nu achterhalen hoe zijn favoriete kledingmerken omgaan met de productie van kleding. Het gebruik van duurzame materialen is gelukkig de laatste tijd al toegenomen. Zo is het gebruik van duurzamer katoen gestegen van 44 procent naar 57 procent. Verder zijn consumenten nog te weinig bezig met duurzaamheid, vindt Pierre Hupperts. De prijs speelt nog steeds een te grote rol: is iets goedkoop, dan kiest de consument daar meestal toch voor.

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna