Kickstarter van de week: Knetterzeep

Kickstarter van de week: Knetterzeep

Redactie Baaz
Knetterzeep is ontstaan vanuit de gedachte om handen wassen leuk te maken en er zo voor te zorgen dat het vaker en beter gebeurt.

Tessa Tippersma is de ondernemer met 'knetterschone' handen. ​'Uit diverse onderzoeken blijkt dat in ongeveer tachtig procent van de gevallen mensen te kort, niet goed of zelfs helemaal niet de handen wassen. En dat terwijl het overgrote deel van de verspreiding van besmettelijke ziekten via de handen gebeurt; een wereldwijd probleem waar zeker meer aandacht voor mag zijn', vertelt Tessa.

Knetterzeep speelt daar volgens de Kickstarter op in. 'Het is een speciale handzeep die gaat knetteren op het moment dat je er de handen mee wast en brengt handen wassen zo op een hele leuke en positieve manier onder de aandacht, al vanaf jongs af aan en elke keer weer.'

De uitdagingen

De grootste uitdagingen in het begin zaten volgens Tessa in het daadwerkelijk opzetten en uitrollen van het bedrijf. 'Met alleen een mooi product ben je er nog lang niet. Een week heeft daardoor ook meestal veel te weinig dagen. Ook iets doen op totaal nieuw en onbekend terrein is best pittig. Er zijn bijvoorbeeld een paar gigantische gemiste kansen en ook dingen onnodig mis gegaan, puur door het niet kennen van vakjargon en bestaande gebruiken.'

Gelukkig gingen veel zaken wel gesmeerd. Tessa: 'Wat eigenlijk het makkelijkste van alles is, is mensen enthousiast maken over Knetterzeep. Zeker als een volwassene heeft gezien wat Knetterzeep doet bij kinderen, hoef je verder niet veel meer te vertellen. Op de finaleplaats in de verkiezing voor The Next Entrepreneur 2015 ben ik ook heel erg trots. Verder is Knetterzeep op het vlak van prikkeling therapeutisch zeer waardevol en een zeer krachtig instrument, wat vanuit specialisten uit de branche zelf ontdekt en ontstaan is.'    

Bereik doelgroep Knetterzeep

'De positieve mond-tot-mondreclame werkt het beste en is eigenlijk het krachtigste instrument', vertelt de ondernemer. 'Veel mensen dragen zelf spontaan suggesties en ideeën aan. Knetterpeer - groen, lief, pluizig en soms een beetje ondeugend - geeft ook workshops op scholen. Verder is er materiaal beschikbaar waarmee scholen zelfstandig een leuke interactieve Knetterworkshop kunnen geven.' 

De voornaamste ambitie van de startup is om handen wassen bij zo veel mogelijk mensen op een leuke manier onder de aandacht brengen. 'Het mooiste vind ik het nog om het Knettereffect één-op-één terug te zien in de ogen van de mensen. Tegelijk is het zo dat de internationale uitrol iets is dat momenteel de focus heeft. Dus voor de lezers die nieuwsgierig zijn geworden; voor heel veel landen is er nog behoefte aan netwerk en zakenpartners…'

Gaan met die banaan

Tessa heeft voor lezers met startupplannen nog advies waarmee ze rekening kunnen houden. 'Mijn motto is: 'de stoute schoenen aan en gaan met die banaan'. Dat heeft mij letterlijk en figuurlijk op plaatsen gebracht waar ik anders nooit zou zijn gekomen. Mooi voorbeeld daarvan is de presentatie van Knetterzeep tijdens de handelsmissie van koning Willem Alexander aan China. Dus mijn belangrijkste tip: denk vooral niet dat iets niet kan, maar ga er gewoon voor. En houd er vooral ook rekening mee dat heel veel totaal anders loopt dan ​verwacht.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie