Kerstcadeaus goudmijn voor online retailer
Omzet in weken voor kerst torenhoog
Online retailers kunnen een extra fles champagne opentrekken, de verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft in de drie weken voor kerst een extra online omzet van 207 miljoen euro gegenereerd. Dat is een stijging van 46 procent ten opzichte van de gemiddelde weekomzet.
Het totaal aan online bestedingen in de periode van 6 december tot en met 24 december komt hiermee uit op 658 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en DHL Parcel, uitgevoerd door GfK.
Verwacht
Twee derde van de ondervraagde online retailers verwachtte al een toename van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar. Deze verwachting blijkt uit te komen. Waar de gemiddelde weekomzet van online retailers vorig jaar in de drie weken voor kerst met 38 procent toenam, zorgt de kerstperiode dit jaar voor een nog grotere impuls.
Maaltijdbox met kerst
Niet alleen kerstcadeaus vlogen de afgelopen weken over de digitale toonbank. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen in de eerste drie kwartalen van 2015 zet zich ook in de kerst- en nieuwjaarsperiode voort. Supermarkten en maaltijdbox-leveranciers komen met speciale kerstedities om het consumenten nog makkelijker te maken het perfecte kerstdiner online bij elkaar te shoppen.'