Jaguar c-type nieuwste classic continuation-model, zeventig jaar na introductie van fameuze sportauto

Jaguar c-type nieuwste classic continuation-model, zeventig jaar na introductie van fameuze sportauto

Redactie Baaz

Jaguar Classic viert de zeventigste verjaardag van zijn legendarische C‑type met de productie van acht nieuwe C-type Continuation-modellen. Die worden met de hand vervaardigd door de specialisten van Jaguar Land Rover Classic Works in het Engelse Coventry.

  • Jaguar Classic viert zeventigste verjaardag van Jaguar C-type
  • Serie handgemaakte nieuwe exemplaren van legendarische sportauto uit jaren vijftig
  • Volledig authentieke C-types vervaardigd door specialisten van Jaguar Classic
  • Continuation-programma biedt klanten de mogelijkheid om authentieke, nieuwe exemplaren van de Le Mans-winnaar van 1953 te bezitten
  • Nieuwe configurator op classicvisualiser.jaguar.com brengt C‑type in 3D tot leven
J Classic C-type 280121 1953 Le Mans Whitehead Copyright JDHT

Met het Jaguar C-type Continuation-programma kunnen liefhebbers van historische autosport rechtstreeks bij Jaguar een nieuw exemplaar van de legendarische C-type uit 1953 aanschaffen – exact de uitvoering met schijfremmen die Jaguar in 1953 met veel succes inzette in de racerij.

Jaguar bouwde de C-type van 1951 tot 1953. Het bijzonder vloeiende ontwerp was van Malcolm Sayer, die niet alleen de ontwerper van Jaguar was, maar ook aerodynamicaspecialist en kunstenaar. De Jaguar C-type won al bij zijn eerste deelname in 1951 de 24-uursrace van Le Mans. Dat was de eerste van de zeven Le Mans-overwinningen die Jaguar op zijn naam schreef.

In 1952 was de Jaguar C-type de eerste raceauto met innovatieve schijfremmen. Jaguar had het revolutionaire remsysteem toentertijd ontwikkeld in samenwerking met Dunlop. De C-type, met Stirling Moss aan het stuur, behaalde dat jaar als eerste raceauto met schrijfremmen een overwinning, in de Grand Prix van Reims (Frankrijk).

In 1953 won Jaguar met de C-type opnieuw de 24-uursrace van Le Mans. Ook deze overwinning was een primeur voor een raceauto met schrijfremmen. Mede dankzij privéteams die veel successen oogstten met de C-type, werd Jaguar tweede in het eerste World Sportscar Championship-seizoen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie