ISDN verdwijnt: communiceer met 3CX

Geert van der Klugt
Succesvolle salescommunicatie hangt af van kwalitatieve software. ISDN verdwijnt per 1 september 2019. VoIP (internettelefonie) wordt daarmee de nieuwe norm. Middels uitzonderlijk gebruiksgemak en een uniek licentiemodel, blinkt 3CX uit.

De vaste telefoonlijn: met verloop van tijd een veeg, nostalgisch begrip. Internetbellen, ‘het nieuwe bellen’, stelt zich aan als vervangend communicatie-kandidaat. Unified communications doelt op de communicatieoplossing van vandaag: all-inclusive, van spraak- en videocommunicatie, tot chat en registratie. 3CX, één van deze communicatieoplossingen, biedt precies dát. In de praktijk verschilt internetbellen nauwelijks van lijnbellen zoals we dat gewend zijn. Met name de configuratie van een unified communications (UC)-oplossing, in wezen vergelijkbaar met de aanleg van een ISDN-netwerk, kan intimideren. De kans dat termen als cloud, PBX en SIP Trunk je niets zeggen is groot. Dat is geen punt: een overstap naar VoIP is niet afhankelijk van technisch begrip.  

Laagdrempeligheid vormt 3CX’ eerste kernpunt. Vast IT-personeel is peperduur; flexibel IT-personeel eveneens. Salesmedewerkers zullen toch echt (koud) moeten bellen; een overstap is onvermijdelijk. Is jouw technische aanleg vergelijkbaar met de onze, dan zit je niet te wachten op netwerkbeheer, configuratie en ál dat wat in de weg komt te staan van ondernemen. Gelukkig biedt 3CX de mogelijkheid om te initialiseren via de cloud, zonder te hoeven weten wat dat precies inhoudt. Installeer je het programma via de zogenoemde PBX Express, of kies je ervoor één van de velen Nederlandse systeembeheerders in te schakelen, dan loer je vliegensvlug naar het web-, Windows-, Mac- of smartphone-interface.  

CRM  

Wanneer je reeds customer relationship management-systemen (CRM) gebruikt, dan is het potentieel van een belsysteem afhankelijk van integratiemogelijkheden. Klantendata is waardevol, dus dient de jarenlange registratie van klantgegevens naadloos te hervatten bij start van gebruik. 3CX biedt koppelingen met vrijwel elk populair CRM-systeem. Integratie gaat volledig via de server van jouw PBX: er komt geen plugin of handmatige configuratie aan te pas.

LEES OOK: Special: 3CX

Na het koppelen heb je de diverse mogelijkheden, waaronder de registratie van 3CX’ belgeschiedenis in het CRM-systeem, en het laten verschijnen van contactinformatie bij inkomende telefoongesprekken. 3CX biedt de tools om de automatisering hiervan volledig naar wens in te stellen. Al met al houden zowel jij als jouw werknemers meer tijd over voor het focussen competenties en talenten, zonder omkijk te hebben naar gegevensregistratie en -ophaal. Een volledig overzicht van direct koppelbare systemen (waaronder MS Exchange, Office 365, Salesforce en Zendesk) vind je op de website. Valt jouw systeem buiten de lijst, dan biedt 3CXPlugins alsnog de mogelijkheid om verbinding te maken.

3CX Live Chat and Talk  

3CX voegde onlangs een WordPress-plugin toe, waardoor bezoekers direct contact kunnen opnemen vanaf de website. Berichten kunnen beantwoord worden vanuit 3CX; indien bel- en/ of video-opties toegestaan zijn, bel-en videogesprekken eveneens. Zowel klein- als grootschalige klantenservicewerkzaamheden worden hiermee vereenvoudigd en gecentraliseerd.  

Screen sharing on Chrome

WebMeeting, 3CX’ videoconferencing tool die werkt op een browser, maakt het mogelijk om op afstand meetings te voeren. Ondanks dat de functie-initialisatie eigenhandig mogelijk is, kan het bij het voorkomen van problemen lastig zijn om op afstand hulpaanwijzingen te volgen. Vandaar de introductie van screen sharing: de autonome functie stelt je in staat om de weergave van jouw computer te delen, zodat een supportmedewerker de configuratie met gemak kan doorlopen.  

Webinars

Webinars Plugin for Wordpress biedt een tool voor bezoekersinschrijvingen en –toegang tot webinars. Webinars, ofwel online seminars, stellen je in staat om in langeafstandscontact te staan met tientallen, honderden of duizenden bezoekers en/of klanten. De Wordpress-plugin versimpelt het proces, van inschrijving tot incheck, en voorziet jouw website van een configureerbaar inschrijvingsinterface, inclusief omschrijving, details en dergelijke.

Een volledig overzicht van 3CX’ licentiemogelijkheden vind je via de ‘Edition comparison’-pagina op www.3cx.nl. Al met al biedt 3CX de controle- en managementmogelijkheden die naadloos aansluiten bij salesafdelingen van elke grootte. Het communicatiesysteem is met gemak te installeren en configureren, om vervolgens op meerdere mediums - waaronder iOS, Android en webbrowser – te gebruiken.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert