Is Action de voorbeeldformule voor traditionele retailers in crisistijd?
Moeten we af van speciaalzaken waar alleen schoenen, telefoons of stofzuigers te krijgen zijn?

Is Action de voorbeeldformule voor traditionele retailers in crisistijd?

Redactie Baaz

Waar traditionele retailers met bosjes omvallen, boekt winkelketen Action grote winst. Vorig jaar groeide de omzet van de prijsvechter met 22 procent naar 873 miljoen euro. Dat terwijl er in Nederland inmiddels 10 miljoen consumenten op internet hun spullen halen.

In tegenstelling tot ketens als Free Record Shop, Schoenenreus en meest recentelijk De Harense Smid, doet Action het buitengewoon goed. Vorig jaar steeg de omzet naar 873 miljoen euro, veroorzaakt door een stijgende verkoop in de reeds bestaande winkels en de opening van enkele nieuwe vestigingen.

In dezelfde week dat deze omzetgroei naar buiten komt, maakt het CBS bekend dat het onlinewinkelen in populariteit toeneemt. Tachtig procent van internettend Nederland doet onlineaankopen, wat neerkomt op bijna tien miljoen consumenten. Over de invloed van online winkelen op het omvallen van traditionele retailers, wordt nog getwist. Duidelijke cijfers over de alom vermeende correlatie zijn immers moeilijk te verkrijgen, meer hierover lees je in de column die eerder op deze website verscheen.

Alles voor een spotprijs

Toch is het opvallend dat juist een fysieke winkelketen het zo goed doet in tijden van crisis en toename van internetverkoop. Een verklaring hiervoor is wellicht te vinden in het feit dat Action niet (alleen) de spullen verkoopt die op internet populair zijn: kleding, reizen, sportartikelen, audio, hardware, software en andere elektronica. Van plantenbak tot dekbedovertrek en fietsbanden, Action verkoopt het voor een spotprijs. Vind maar eens een webshop waar dat ook het geval is.

Gouden formule?

De vraag is of Action met een uitgebreid assortiment en lage prijzen voor retailers het antwoord is op de crisis. Moeten we af van speciaalzaken waar alleen schoenen, telefoons of stofzuigers te krijgen zijn? Die vinden consumenten immers gemakkelijk op internet, maar hoeveel webwinkeliers zijn er die voor een duppie zoveel verschillende spullen op hetzelfde platform aan de man brengen? Wat Action betreft, die bouwt rustig door in een steeds kaler wordende retailmarkt. Dit jaar plant de keten zo'n veertig nieuwe winkels waarmee het in twintig jaar tijd een respectabel aantal van vierhonderd vestigingen heeft bereikt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie