Interview Sam Feldt | Ondernemerschap achter muziek

Geert van der Klugt
Op 24-jarige leeftijd bracht Sam Feldt zijn debuutalbum uit. Twee jaar later treedt de dj wereldwijd op en scoort hij maandelijks miljoenen streams. Een rasmuzikant, zou je zeggen. Toch staat een beschrijving als rasondernemer dichter bij de realiteit. Sterrendom, dat bereik je niet vanzelf. Sommigen laten zich managen, Sam managet zichzelf - met succes.

Iedere serieuze artiest is een CEO. Muziek maken is één onderdeel, performen het tweede, maar om beide te mogen en kunnen doen, moet je een bedrijf opbouwen en onderhouden’, vertelt Sam. ‘Marketing, administratie, financiën - je doet immers wereldwijd zaken, dus krijg je te maken met uitdagende belastingzaken - wet, het hoort er allemaal bij. Ik ben de meest visuele factor van het merk, mensen zien mij op het podium, maar op de achtergrond werkt er een team van ruim 50 mensen om alles draaiende te houden.'

Labels

'De afgelopen vijf jaar is mijn muziek ondergebracht geweest bij Spinnin' Records, het grootste dance label ter wereld. De promotie rondom een plaat, de marketing van een product, wordt gedeeltelijk door zo'n label overgenomen: denk aan videoclips, online advertising, enzovoorts. Zulke zaken zijn echter uitsluitend gericht op de muziek. Wil je relevant blijven als artiest, dan is er meer dan alleen de promotie van een plaat: je dient je bezig te houden met de promotie van een naam en merk. Labels moeien zich daar niet mee, dat ligt geheel bij de artiest zelf.'

'De kanalen voor het aanbieden van muziek verschillen gigantisch ten opzichte van traditionele producten als een softwareprogramma of auto-onderdeel. Streamingsdiensten als Spotify staan bij ons centraal. Eén van de belangrijkste KPI's (indicatie van het succes van een bedrijf, red.) is het aantal mensen dat naar mijn muziek luisteren. Des te vaker Sam Feldt-platen worden gestreamd, des te beter mensen mijn naam en muziek kennen en des te vaker ik grote optredens kan doen. Shows, los van muziek, zijn de grootste inkomstenbron en daarmee een kernonderdeel van het businessmodel. Naarmate Spotify-releases meer gestreamd worden, kan ik de vraagprijs voor een optreden verhogen. Net zoals een softwarebedrijf baat heeft bij een hoger aantal websitebezoekers, baat ik bij een hoger aantal luisteraars. En precies zoals in elke andere branche gebeurt, combineer ik zoveel mogelijk kanalen om mijn merkprofiel te versterken.'

Authentiek

'Mijn aanpak is niet uniek. Neem Don Diablo, een succesvolle dj die ervoor kiest om elke beslissing rondom shows, releases en promotie zelf te nemen en op die manier het merk eigenhandig op te bouwen. Aan de andere kant zijn er tal van artiesten die zich liever met de muziek en optredens bezighouden en alles daaromheen uitbesteden aan labels en managers. Beide aanpakken zijn natuurlijk prima, maar ondernemerschap zit bij mij in het bloed. Ik hecht waarde aan authenticiteit - bemoeit een label of manager zich met mijn uitingen en overkomen, dan gaat dat daar ten koste van.'

Fangage

'Op dertien jarige leeftijd sleepte ik m'n vader mee naar de KvK omdat ik zelf nog geen bedrijf op mocht richten. Vanaf dat punt is het balletje gaan rollen. Heel mijn jeugd ben ik ondernemer geweest: web development (website-ontwikkeling, red.) en dergelijke diensten stonden centraal. Muziek kwam als tweede, toentertijd nog een hobby. Zie ik een gat in de markt, dan begint het gekriebel, wil ik een concept ontwikkelen en er volledig voor gaan.'

Er volledig voor gaan: dát leidde tot start-up Fangage. Sam maakt de vertaalslag van software als een product naar software als een service. Het programma is ontwikkeld als tool voor artiesten om een persoonlijke, kwalitatieve website te bouwen en in elk opzicht keuzevrijheid intact te houden. Bezoek de website voor aanvullende informatie.

Heartfeldt Foundation

'Als dj zie je heel veel van de wereld. Reizen gaat grotendeels per vliegtuig - dat maakt mij een groot vervuiler. Twee jaar terug realiseerde ik me dat er iets moest gebeuren. Vliegen hoort bij mijn werk, het draaien van een set moet nou eenmaal op locatie. Wat ik wél kan doen, is compenseren.'

Sam vervolgt: 'Het kan vreemd klinken vanuit een Westers perspectief, maar wanneer je een school van een enkel fornuis voorziet en daarmee open vuur - gestookt met hout, plastic, alles dat brandt - overbodig maakt, zorg je ervoor dat er ruim een ton CO2 minder de lucht in gaat. In Uganda worden open vuren vaak binnen gestookt. Door een alternatief te bieden verminder je het aantal moeders met longkanker en astma. In samenwerking met Climate Neutral Group en GreenSeat investeer ik momenteel in initiatieven die deze open vuren verminderen door van duurzame fornuizen te voorzien in Uganda.

Via de Heartfeldt Foundation, een eigen platform waarbij artiesten en fans samen kunnen komen om ideeën rondom duurzaamheid uit te wisselen, hoop ik zowel te inspireren als een podium te bieden om elkaar aan te zetten tot nadenken. Het project staat nog in de kinderschoenen, maar uiteindelijk hoop ik met z’n allen de wereld een stuk groener te kunnen maken.’

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert