Interview: 3CX CEO Nick Galea is klaar voor de toekomst

Jordi Smit
Moderne communicatie is booming: met de verdwijning van ISDN vormt VoIP de nieuwe bel-norm. Communicatieoplossing 3CX maakt die groei eerstehands mee. Over de zakelijke uitdagingen die het sturen van een Unified Communications-vendor met zich meebrengt, spraken wij CEO Nick Galea.

We spraken Nick Galea voor het eerst in 2016, toen hij vertelde dat 3CX binnen vijf jaar een wereldwijde top 3 PBX-producent wilde worden. Inmiddels zitten we bijna op de helft van deze gestelde periode. ‘We zitten op koers en krijgen gestaag marktaandeel’, vertelt Nick. ‘We hebben onze installed base verdubbeld in slechts één jaar tijd. Met onze verschillende inzetopties en de mogelijkheid om ons automatisch in te zetten voor alle grote cloudproviders, waaronder Google, Amazon en Azure, bieden we klanten een niveau van flexibiliteit dat nooit eerder is vertoond.’ Bovendien denkt 3CX verder dan dat. ‘We werken momenteel aan een nieuwe versie van de PBX, versie 16, die naar verwachting het PBX-management verder zal innoveren voor eenvoud en efficiëntie, terwijl tegelijkertijd de beveiliging van het product wordt verbeterd.’  Ook had 3CX in 2017 net de overname van Askozia afgerond en de lancering van een grote update van 3CX zat er eveneens op. De overname van Askozia pakte voor 3CX op verschillende manieren geweldig uit.  

Nick Galea

3CX Ltd is in 2005 door Nick Galea opgericht. Hij had toen al ruim 15 jaar ervaring met het opzetten en leiden van ontwikkelteams voor zakelijke software en met het verkopen van software voor netwerkinfrastructuren en telecommunicatie. Hij studeerde af als Bachelor Management aan de Hogere Hotelschool te Den Haag en behaalde zijn Master in Business Administration aan de universiteit van Bradford. In 1992 was hij mede-oprichter van GFI Software Ltd. Terwijl Nick CEO was bij GFI, groeide het bedrijf tot een leidinggevende speler in de beveiligingsmarkt – met wereldwijd honderdduizenden klanten, kantoren in 8 landen en ruim 200 medewerkers.

Nick Galea is tevens de oprichter van 2X Software Ltd en Acunetix Ltd.  ‘Allereerst hebben we toegang gekregen tot een gebruikersbestand van meer dan 10.000 klanten, waarvan een groot deel is overgeschakeld naar 3CX. Ten tweede was het Askozia-team een zeer innovatieve groep jonge mensen. Velen van hen bleven bij 3CX en hebben ons vooruit geholpen.’ De overname pakte dus goed uit, maar het bedrijf heeft nog meer op de agenda staan. ‘We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe bedrijven die ons kunnen helpen groeien en innovatie op tafel brengen. Op dit moment richten we ons echter op onze organische groei - die voor meer dan 50 procent loopt en ons erg bezighoudt.’  

Verdwijning ISDN  

Want op de huidige markt zijn genoeg uitdagingen te verrichten voor 3CX. Neem het verdwijnen van ISDN, waardoor veel organisaties op zoek moeten naar een alternatief. Nick ziet dit echter als een positieve marktontwikkeling. ‘Het forceren van een overstap vanaf ISDN betekent dat bedrijven hun communicatiesystemen moeten herzien om ze beter te laten werken voor de werknemers en klanten. Dat kan alleen maar een goede zaak zijn.’  

De marktontwikkeling is daarnaast eveneens voor 3CX positief. ‘Aangezien 3CX puur een software- en open platform is, zien de vele bedrijven die nu op zoek zijn naar VoIP, de voordelen van ons product in vergelijking met concurrenten die meer op hardware gebaseerde systemen aanbieden. Of die deze vergrendelen in één IP-telefoon, SIP-trunks of implementatiekeuze. Afgezien van de kostenbesparingen die gepaard gaan met telefoonrekeningen en huurlijnen, moet een van de volgende grote voordelen van VoIP zijn hoe gemakkelijk het is om te implementeren in termen van het gebrek aan hardware en infrastructuur dat nodig is. Als je dat allemaal kunt vermijden, waarom zou je dan een VoIP-oplossing kiezen die vereist dat je duizenden euro’s bij de installatie uitgeeft en kostbare ruimte op je kantoor in beslag neemt?’  

Desalniettemin is het voor veel bedrijven gevoelsmatig een behoorlijke overstap. Ze moeten namelijk ISDN vaarwel zeggen, terwijl ze er nog nooit problemen mee hebben gehad. En ze weten niet wat ze terugkrijgen. Nick heeft een duidelijk advies voor deze bedrijven. ‘Test het uit! Uiteraard heb ik volledig vertrouwen in ons product, maar ik ben niet blind voor de zorgen die bedrijven kunnen hebben als ze nog onbekend zijn met VoIP-systemen. Maar 3CX biedt een gratis Standard Edition-licentie. Dat betekent dat je een complete, volledig functionele PBX met een overvloed aan UC-functies helemaal gratis krijgt. Dus probeer het uit voordat je je commit.

Bedrijven hadden op zich misschien geen problemen met ISDN, maar men kon niet veel dingen doen die nu nodig zijn. Een goed voorbeeld is telewerken. Mensen willen gemakkelijk vanuit huis werken. Hier helpt VoIP enorm bij. Het stelt medewerkers in staat om te definiëren hoe ze kunnen werken en productiever kunnen zijn. Dus ISDN werkt inderdaad, maar het is gewoon niet goed genoeg voor 2018.’  

Een upgrade naar een VoIP-oplossing zoals 3CX bespaart organisaties een hoop geld. ‘Tot wel 80 procent op je telefoonrekening, en je krijgt tal van nieuwe functies zoals status, chat, videoconferenties, presentaties, whiteboard, fax en voicemail om te e-mailen. Het is allemaal volledig geïntegreerd in het systeem. De PBX is ook heel gemakkelijk te integreren met veel populaire CRM's, waaronder Salesforce, Fresh, Office 365, Google Contacts en meer. Je zult als gebruiker niet teleurgesteld worden.’  

Verhuizing hoofdkantoor  

Nick vertelde in 2017 aan ons dat het hoofdkantoor van 3CX begin van dit jaar zou gaan verhuizen. Deze verhuizing liet even op zich wachten, maar half oktober was het eindelijk zover. ‘We hebben echt veel aandacht besteed aan elk detail om er zeker van te zijn dat het nieuwe hoofdkantoor een geweldige omgeving zou bieden voor onze medewerkers. En ik moet zeggen dat het er geweldig uitziet en dat iedereen ernaar uitkijkt.’  

Verhuizingen brengen ook altijd veranderingen mee voor het personeel. Ze zijn hun vertrouwde omgeving kwijt en moeten wennen aan hun nieuwe plek. Hoe gaat het in het nieuwe pand? ‘Ons nieuwe hoofdkantoor is niet zoals een oud kantoorgebouw. Het is een state-of-the-art ontwerp met veel technologie om onze werknemers optimaal comfort en een productieve werkomgeving te bieden. We wilden van het gebouw een plek maken waar 3CX-medewerkers graag komen werken; we hebben een fitnessruimte, een zwembad, veel open ruimte en buitenruimtes. Dus ik denk dat iedereen heel blij is en zich geweldig gaat voelen daar. We zijn ook ons vorige gebouw ontgroeid, dus de extra ruimte was zeer welkom!’ Nick had in 2017 nog meer plannen. Zo wilde hij op de campus een appartementenblok neerzetten. Dat idee staat echter nog in de ijskast. ‘Dit zit nog in de pijplijn, het is niet iets waaraan we al zijn begonnen.’  

CEO

Dan naar Nick Galea zelve. De CEO van 3CX heeft inmiddels een behoorlijke staat van dienst opgebouwd. Zo was hij de oprichter van 2X Software, Acunetix en 3CX. Zijn geheim: ‘Focus. Kies waar je het beste in wilt zijn en concentreer je op innoveren met dat product of die dienst.’ Nick is naast de producten en diensten verantwoordelijk voor de werkzaamheden van een grote groep mensen, die voor een gedeelte in het buitenland verblijven. De CEO heeft naar eigen zeggen toch weinig moeite controle over het geheel te houden. ‘Zoals elk bedrijf moet je, wanneer je meer dan 50 mensen in dienst hebt, meer het management op zijn plaats zetten. Je kent als baas namelijk niet langer iedereen waarmee je werkt. Dit is een zeer kritisch moment voor een bedrijf en niet alle bedrijven overleven deze fase. Maar bij 3CX hebben we een geweldige managementstructuur. We zijn met meer dan 100 mensen gegroeid en klaar voor de toekomst!’  

Elke leider is anders. De ene houdt van een strakke hand, de ander geeft de medewerkers juist meer vrijheid. Wat voor soort leider is Nick eigenlijk? ‘Ik ben eerlijk en duidelijk en houd mensen op het goede spoor. Aan de andere kant kunnen leiders van hun werknemers leren en zouden ze dit ook moeten doen. Een groot gedeelte van de tijd brengen ze namelijk door vanuit een ander perspectief dan dat je zelf doet, waardoor zij aan zaken denken waaraan je zelf nooit hebt gedacht. Beslissingen worden altijd met mijn managementteam besproken en hun mening is voor mij van onschatbare waarde. Feedback is bovendien constant welkom. Van alle medewerkers.’  

Doelstellingen  

Terug naar de doelstelling van 3CX om een wereldwijde top 3 PBX-producent te worden. Voor het bereiken van het doel moeten nog een aantal zaken gebeuren. ‘Ik denk dat bedrijven willen afstappen van pseudo-gehonoreerde PBX-systemen van derden en de controle over hun communicatie terugnemen - zij het in de cloud of op locatie. De sleutel is om dit zo efficiënt mogelijk te maken. Als we dit doen, denk ik dat we ons doel kunnen bereiken via organische groei.’ De top 3 bereik je echter niet in één keer. Dit zal 3CX stapsgewijs moeten doen. Voor aankomend jaar betekent dit dat het bedrijf de installed base opnieuw wil verdubbelen en daarnaast het aantal grotere installaties wil vergroten.’  

Bovendien is er nog iets als persoonlijke doelstellingen. Nick heeft 3CX vanaf de grond opgebouwd tot wat het nu is. Wat wil hij met het bedrijf bereiken, voordat hij uiteindelijk tevreden is? Met andere woorden: waar liggen zijn dromen met 3CX? ‘Een modelsoftwarebedrijf bouwen - waarin elke afdeling op zijn eigen manier innoveert - innovatieve marketingtechnieken, innovatieve verkoop- en ondersteuningsprocedures - innovatieve manieren om de 3CX-medewerkers te motiveren - naast natuurlijk een innovatief product.  Een bedrijf dat een ‘kunstwerk’ is.’  

3CX  

3CX is een prijswinnende, op software gebaseerde IP PBX die een traditionele hardware-PBX vervangt door een gemakkelijk te beheren IP PBX met open standaard. 3CXPhone stelt ondernemingen in staat om te besparen op de gesprekskosten via Windows, Mac, iPhone en Android. Tevens ontstaat een aanzienlijke verbetering in productiviteit en mobiliteit voor bedrijven.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi