Interactievere flessenautomaten én fraude met statiegeld voorkomen met TOMRA software

Interactievere flessenautomaten én fraude met statiegeld voorkomen met TOMRA software

Redactie Baaz

De flessenautomaat wordt zelden gezien als het interessante onderdeel van een supermarkt. Je stopt er een fles in, je krijgt een bonnetje en dat is het dan. Maar eigenlijk schuilt er een wereld van mogelijkheden achter zo’n apparaat die vaak niet benut worden. TOMRA ontwikkelde haar TOMRA Connect software om daar verandering in te brengen en van de flessenautomaat een apparaat te maken dat de klant interactieve mogelijkheden biedt en de retailer helpt om fraude met statiegeld te voorkomen. We vertellen er meer over.

Interactiviteit en campagnes

De software van TOMRA kan de interactieve mogelijkheden van de flessenautomaat flink uitbreiden. Het maakt het voor retailers mogelijk om via het display van de automaat zaken als promotiecampagnes, couponacties en donatiecampagnes aan te bieden waarbij de klant zelf de keuze heeft of hij hier gebruik van wil maken. De campagnes kunnen ook nog per automaat apart worden ingesteld, wat het mogelijk maakt om op lokale behoeftes in te spelen in plaats van voor de hele keten hetzelfde te doen.

Identificeren klanten bij de flessenautomaat

De software van TOMRA opent ook de mogelijkheid om met klantenkaarten te werken waarmee de klant door de flessenautomaat geïdentificeerd kan worden. Door de klantenkaart te scannen bij de automaat, kan een klant zo deelnemen aan bijvoorbeeld een spaarprogramma dat verbonden is aan de inname van statiegeldflessen (en in de toekomst ook blikjes). Daar houdt het echter niet op. Het is zelfs mogelijk voor milieubewuste klanten om met behulp van de TOMRA Connect Software direct via de flessenautomaat hun recyclingactiviteiten te delen op hun social media accounts.

flessenautomaat, tomra, statiegeld, interactief, recycling

Fraude met statiegeld voorkomen

Fraude met statiegeld gebeurt helaas nog op relatief grote schaal. Dat is voor de retailer zeer ongunstig. Gelukkig biedt TOMRA Connect software hier een oplossing voor door de emballageautomaat te integreren met het kassasysteem. Bij de kassa kunnen emballagebonnen dan gevalideerd worden waardoor ze maar één keer gescand en uitbetaald kunnen worden. Dit kan overigens ook voor de hele keten geïntegreerd worden, waardoor de klant de mogelijkheid krijgt om het bonnetje ook bij andere winkels van dezelfde keten te verzilveren. Ook dan kan deze maar één keer gescand en uitbetaald worden.

Zo saai en eenzijdig hoeft een flessenautomaat dus helemaal niet meer te zijn. In plaats van enkel lege flessen innemen en een bonnetje uitspugen, kan er een interactief apparaat met allerlei mogelijkheden die interessant zijn voor de klant van gemaakt worden. Dat verbetert ook de recyclingervaring. Voor de retailer is het bovendien prettig dat dubbele uitbetaling van emballage voorkomen kan worden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie