Innovatie-eyeopeners voor ondernemers
Innovatie is al een tijd een hot topic in de media. En terecht. Innovatie is cruciaal als je als ondernemer verder wilt komen en je organisatie wilt laten groeien.
Je zou verwachten dat startups een graantje mee proberen te pikken van deze ‘innovatie-overload’ en hun business beginnen in branches met een actief innovatieklimaat. Maar niets is minder waar. Uit recente data-analyse blijkt namelijk dat het wemelt van start-ups in branches die nauwelijks innoveren.
In deze analyse zijn cijfers van verschillende CBS-databronnen met elkaar vergeleken zoals data over bedrijfsgrootte, product- en procesinnovaties en absolute uitgaven aan innovatie. Uit deze vergelijking is een ranking opgesteld van meer en minder innovatieve branches. Ict blijkt een zeer innovatieve branche te zijn, de zakelijke dienstverlening innoveert juist weinig. Wat ik een echte eyeopener vind is dat de meeste start-ups opgericht zijn binnen de weinig innoverende zakelijke dienstverlening.
Nu is dat natuurlijk niet verkeerd, het kan juist een voordeel zijn om als startup in zo’n branche iets nieuws te beginnen en met jouw innovatieve oplossingen de markt op te schudden. Toch zal in de praktijk het merendeel hetzelfde gaan doen als wat andere bedrijven in de branche al aan het doen zijn. Daarom geef ik startups en andere ondernemers graag drie eyeopeners mee.
1. Leg jezelf beperkingen op
‘Out of the box’-denken is zo’n term waar de meeste mensen inmiddels een beetje kriegel van worden, maar het is wel nodig om tot innovatieve ideeën te komen. Wat vaak goed blijkt te werken is om jezelf beperkingen op te leggen. Wat ga je bijvoorbeeld doen als je je omzet zou willen vergroten met alleen je huidige klanten, zonder dat je nog nieuwe klanten werft? Wat verander je dan aan de manier waarop je je klanten behandelt? Hoe ga je dat aanpakken? En waarom doe je dat vandaag nog niet? Als je daar een antwoord op hebt gevonden werkt het ook goed om vervolgens te kijken wat dan de tegenovergestelde oplossing zou zijn. Op die manier ontwikkel je ideeën die je van te voren misschien niet voor mogelijk had gehouden.
2. Houd je ideeën niet voor jezelf
Veel ondernemers zijn als de dood dat een ander er met hun ideeën vandoor gaat. Begrijpelijk, maar het beroemde spreekwoord alleen ben je sneller, samen kom je verder is hier van toepassing. Voor een constructieve samenwerking is het belangrijk om mensen bij elkaar te hebben die het vergezicht zien en mensen die oog hebben voor de details. Samenwerking met anderen die elk weer hun eigen expertise en inzicht hebben, zal je blikveld uiteindelijk verruimen.
3. Durf vastgeroeste afspraken te doorbreken
Een belemmerende factor voor veel organisaties als het gaat om innovatie, is dat er teveel gedacht wordt vanuit het eigen interne perspectief. Interne processen zijn vaak helemaal vastgetimmerd, waardoor je op een punt kan komen dat iets gewoonweg ‘niet meer kan’.
Afspraken over bijvoorbeeld bepaalde processen of systemen of oplossingen zijn gemaakt en zijn al jaren hetzelfde, ondanks dat klanten om een andere oplossing vragen. Niet luisteren naar de klant komt nog vaker voor dan je denkt.
Ik denk dat het in deze karige tijden heel belangrijk is voor ondernemers om vernieuwend te blijven zijn en continu aandacht te houden voor innovatie. Laat je medewerkers je daar ook bij helpen, probeer het niet alleen te doen. Op die manier maak je een grotere kans om je concurrentie voor te blijven.