Hoe vermarkt je een goed concept?

Redactie Baaz
Nico Heimans ontwierp innovatief constructiespeelgoed voor kinderen: Triqo. Maar hoe verdien je daar geld mee?

Het idee voor een innovatief product is er, maar hoe zet je dat goed in de markt? Hierbij draait het niet alleen om vormgeving en technische detaillering, maar ook om het beschermen van intellectueel eigendom - merk, model en octrooi -, positionering, financiering en partners. Ontwerper Nico Heimans ondervond uit Arnhem dit aan den lijve, toen hij zijn product Triqo in de markt wilde zetten.

Nico Heimans heeft ruime ervaring in de kunststofindustrie. ‘Ik ben sinds 1980 werkzaam als zelfstandige en ben ontwerper op zowel grafisch als 3D-gebied.’ Triqo is een modulair 3D constructiesysteem. ‘Het is een kunststof bouwelementje; een gemakkelijk produceerbaar driehoekvormpje dat, met meerdere elementen, op verschillende manieren in elkaar kan worden geklikt’, aldus Heimans. Het product is met name bestemd voor kinderen. ‘Ze kunnen er fantasiebouwsels mee maken, maar het kan ook als educatief middel worden ingezet in de klas.’

Plannen in de ijskast
Bijna tien jaar lagen de plannen klaar voor zijn innovatieve concept. ‘Het idee stond lange tijd in de ijskast, omdat ik bang was dat het een eigen leven zou gaan leiden op het moment dat ik het onder de aandacht zou brengen. Bovendien beschikte ik niet over de juiste middelen om het te financieren. Ik heb er lang mee gewacht eer ik collega’s benaderde om voor 50 procent mee te doen aan het project.’ Toen hij uiteindelijk de sprong waagde, werd Ruud van Galen van het ingenieursbureau CIB van Galen in Apeldoorn zijn technisch compagnon. Een jaar of twee werkten ze samen aan het product om het te perfectioneren en een proefmatrijs te bouwen.



Naamsbekendheid
De eerste fase was geslaagd. Maar toen kwam het moeilijkste gedeelte: hoe verkoop je een innovatief product en hoe bescherm je het concept? ‘Zoals voor veel creatieve mensen geldt, beschik ik over weinig commerciële aanleg’, zo geeft Heimans toe. ‘Het was mij meteen duidelijk dat ik het vermarkten uit handen moest geven.’ Heimans wilde graag zijn product middels promotionele acties naamsbekendheid geven. ‘Ik ben bereid om de licentie tijdelijk aan een groot concern te verkopen. Zodra de actie is afgelopen, ga ik zelf de markt weer op, maar dan zijn mijn kansen als zelfstandige veel groter omdat het product al een naam heeft opgebouwd.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie