Hoe verhoog je de veiligheid op kantoor?

Hoe verhoog je de veiligheid op kantoor?

Redactie Baaz

Net als op iedere werkvloer gelden ook op kantoor veiligheidsregels. Ieder bedrijf, ook al is er slechts één werknemer in dienst of stagiair, dient zich te houden aan de BHV (bedrijfshulpverlening) regels. Wat kun je zelf doen om de veiligheid te verhogen op kantoor en hoe pas je BHV toe?

 

BHV op kantoor

Er moet altijd iemand aanwezig zijn op kantoor met een opleiding tot BHV'er. In geval van nood treedt de BHV'er namelijk op. Dit kan zijn op gebied van brandveiligheid, maar ook indien er zich een ongeval voordoet bijvoorbeeld. Iedereen binnen het bedrijf mag BHV'er worden, ook de directeur zelf. Om BHV'er te worden kun je een cursus volgen en zul je ook een EHBO cursus moeten volgen (die je vervolgens ook moet bijhouden gedurende de jaren).

Taken van de BHV'er op kantoor

Voor welk takenpakket is een BHV'er verantwoordelijk?

  • Verlenen van hulp bij ongevallen en het overzien van de situatie
  • Brandbestrijding en alarmering (indien noodzakelijk) van hulpdiensten
  • De ontruiming van de werkvloer begeleiden
  • Aanspreekpunt en begeleiding van hulpdiensten
  • Het onderhoud en inspecteren van veiligheidsattributen en nooduitgangen

Veiligheidsattributen voor op kantoor

Wat hoort er zoal aanwezig te zijn op kantoor om de veiligheid van de werknemers te waarborgen?

  • EHBO trommel
  • Optioneel een AED apparaat
  • Brandblussers, blusdekens
  • Goede led-noodverlichting
  • Vrije toegang naar de nooduitgang
  • Evacuatieplan (tevens het oefenen hiervan)

Veilige inrichting op kantoor

De inrichting op kantoor draagt bij aan de veiligheid van het personeel. Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • Geen losse tapijten en kleden op de vloer
  • Bedrading netjes weggewerkt, zodat werknemers niet kunnen vallen
  • Goed georganiseerde schoonmaak, zodat er geen brand ontstaat door stof in stopcontacten, maar ook dat er schone toiletten aanwezig zijn
  • Er is een schoonmaakplan, zodat de voedselveiligheid gegarandeerd is (je kunt HACCP als voorbeeld nemen)
  • Er is goede verlichting aanwezig, bijvoorbeeld tl led-armaturen, zodat alle delen van het kantoor gelijkmatig en goed verlicht zijn
  • Het meubilair is ergonomisch en naar de richtlijnen van de ARBO wet
  • Er is verlichte bewegwijzering naar de nooduitgang aanwezig
  • De nooduitgang mag nooit geblokkeerd zijn door de aanwezigheid van gestalde spullen
  • Bij het dweilen van gladde vloeren wordt er een veiligheidsbord geplaatst (let op: glad)

Binnen ieder bedrijf moeten veiligheidsprotocollen aanwezig zijn, waarin je kunt terugvinden wat het evacuatieplan inhoudt en welke veiligheidsmaatregelen gelden, hierin kan ook worden opgenomen wie de BHV'ers zijn.

Tot slot

Natuurlijk kun je zelf ook je persoonlijke bijdrage leveren op kantoor. Zie je gevaarlijke situaties, met thee bijvoorbeeld, of met spullen die over de datum zijn in de koelkast, grijp dan gerust in. Dit geldt voor tal van zaken, zoals blubber op de vloer, wat glad kan zijn of andere zaken. Veiligheid op kantoor begint ook bij jezelf!

Photo by Mikhail Nilov

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie