Hoe Omnicom uit het niets een miljardenbedrijf werd

Hoe Omnicom uit het niets een miljardenbedrijf werd

Redactie Baaz
Afgelopen december schokte een relatief onbekende onderneming de reclamewereld in de VS. Het bedrijf zonder vast kantoor en fulltime werknemers nam een groot deel van de gigant Procter & Gamble over. Nu het bedrijf een samenwerking is gestart met telecombedrijf AT&T, is Omnicom in één klap meer dan 5 miljard waard.

Het klinkt als een droom van veel ondernemers. Vanuit het niets, binnen een jaar, een omzet van 5 miljard. Maar, onzichtbaar voor de buitenwereld, Omnicom was al ruim vijf jaar bezig met een nieuw idee. Dat idee was simpel. Omnicom besloot dat de meest eenvoudige manier om om te gaan met de groeiende afhankelijkheid van data niet uitging van data van anderen, maar zelf de data te verzamelen.Lees ook: 3 tips om goed met je data om te gaan

Eigen data

Vijf jaar geleden investeerde het bedrijf meer dan 10 miljoen dollar om een eigen datamanagementplatform te creëren omdat men voorzag dat steeds meer mensen te bereiken zouden zijn via mobiele platformen. Omnicom werd zo het eerste bedrijf dat hier onafhankelijk in werd.

Dit werd opgepikt door Marc Pritchard van P&G Global, die onder de indruk was van de superieure prestaties van Omnicom op het gebied van data-analytics. P&G ging met Omnicom in zee en binnen enkele maanden raakte men in gesprek met AT&T.

Dit is een fragment uit een uitgebreid interview dat te lezen is de Adweek editie die op 14 november 2016 verscheen. Klik om het hele verhaal te lezen via deze link.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie