Hoe kun je slimmer of beter je netwerk onderhouden?
Denk aan opdrachten, samenwerkingen, projecten, fusies, personeel, kennis, nieuwe klanten of goederen. Daarom is het van essentieel belang om je netwerk goed te onderhouden en constant nieuwe relaties op te bouwen. Maar hoe pak je dit goed aan? Hoe doe je dit effectief en efficiënt? En welke tools kunnen je hierbij helpen? Hieronder vind je een aantal tips.
Zorg dat je zichtbaar bent
Voordat je je netwerk goed kunt onderhouden is het zaak om eerst een goed netwerk op te bouwen. Dit doe je door actief naar evenementen, bijeenkomsten en borrels te gaan. Het beste visitekaartje is om je gezicht te laten zien en in persoon te vertellen wat je precies doet. Dit geeft je de gelegenheid om mensen op een toegankelijke manier te benaderen en efficiënt nieuwe relaties op te bouwen. Wees wel selectief in naar welk event je gaat. Is je doelgroep daar aanwezig? Wat wil je bereiken? Kortom, weet wat je kan verwachten.
Personaliseer je berichten
Het versturen van gepersonaliseerde berichten vergroot je kans op een positieve respons. Heb je een lijst van honderden contacten? Dan weegt het waarschijnlijk niet op tegenover je efficiëntie. Wel kun je je berichten customizen per contactgroep. Of maak een selectie van de meest interessante en waardevolle contacten en stuur alleen deze een persoonlijk bericht. Op deze manier zorg je er voor dat je berichtgeving goed is afgestemd op de doelgroep en kun je meer uit je contact halen.
Laat regelmatig wat van je horen
Als je efficiënt gebruik wilt maken van je bestaande netwerk, is het van belang om regelmatig wat van je te laten horen. Zorg alleen dat je het gesprek niet te veel op jezelf betrekt en stel een aantal vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe het met ze gaat. Dit schijnt de beste manier te zijn om een band te creëren met je connectie. De meeste mensen vinden het altijd wel prettig om even wat over zich zelf te vertellen. Vervolgens wil je weten hoe je ze kan helpen. Ondanks dat je ze niet altijd kunt helpen, blijft dit vaak wel hangen bij je connectie. Zo geef je hem of haar een positieve indruk over jou. Hiermee zit die gunfactor wel goed!
Organiseer je contacten efficiënt
Een adresboek bijhouden is essentieel voor het managen en organiseren van je contacten. Wil je dit efficiënt bijhouden en inzichtelijker maken? Dan kun je Customer Relationship Management (CRM) software inzetten. Met een online CRM-systeem heb je al je contacten gebundeld in één overzicht. Daarnaast kun je bijvoorbeeld bellijsten bijhouden en automatische reclamecampagnes inplannen. Ook kun je inzichtelijk maken wanneer en wat je precies met je klanten hebt gecommuniceerd, waardoor je op een persoonlijke wijze te werk kunt gaan. Dit maakt je communicatie tevens effectiever en efficiënter. Het is dus niet alleen handig voor jou maar ook voor je klanten.
Houd contact via Social Media
Wil je je netwerk nog meer uitbreiden? Onderhoud dan ook je contacten via verschillende kanalen. Doe dit bijvoorbeeld via social media. Met gebruik van Social CRM kun je gebruikmaken van sociale mediadiensten, technieken en technologie om interactie met je klanten te hebben. Social CRM bied je de mogelijkheid om Social Media Monitoring toe te passen. Met deze functie volg je als organisatie relevante vermeldingen van producten en merken op platforms zoals Facebook, Twitter of LinkedIn en kun je hier vervolgens op reageren. Dit bied je de gelegenheid om niet alleen de (potentiële) klant via zijn of haar voorkeurskanaal te bereiken, maar ook de totale community waar je relatie een connectie mee heeft.
Houd je aan je beloftes
Tot slot is dit de beste manier om sterke connecties te onderhouden in je bestaande netwerk, wanneer je een belofte doet en je er vervolgens ook aan houdt. Heb je iemand toegezegd hem of haar te helpen, zorg dan dat je dit ook doet. Er is niets vervelender en slechter voor je imago, dan om anderen teleur te stellen. Helemaal wanneer je ook gewoon in staat bent om deze persoon te helpen. Zorg daarom dat je het ergens noteert en prioriteit geeft. Ook dit kun je eenvoudig bijhouden in een CRM-systeem. Vaak hebben deze bijvoorbeeld een projectmanagement en agenda functie. Onthoudt ook dat je soms ‘nee’ moet kunnen zeggen, wanneer het niet lukt of haalbaar is. Je integriteit behouden is namelijk net zo belangrijk als het behouden van je netwerk.