Hoe geloofwaardig ben jij als leidinggevende?

Redactie Baaz
Iedere leider begrijpt het belang van geloofwaardigheid. Maar waarom weten zowel bekende als minder bekende leiders dan toch hun geloofwaardigheid te ondermijnen? En wat voor consequenties zijn aan het verlies ervan verbonden?

Letterlijk houdt geloofwaardigheid in of jij het waard bent om geloofd te worden. Met andere woorden: kloppen je daadwerkelijke acties met je boodschap? Als dat niet zo is, ben je het dus niet waard om geloofd te worden door je klanten, medewerkers, kiezers, etc. Zij zijn er niet langer meer van overtuigd dat organisaties en hun leiders het beste met hen voor hebben of in staat zijn een adequate oplossing te bieden voor de vraagstukken van nu en de toekomst.

Hoe word je een geloofwaardig leider?

Wanneer je als leider je geloofwaardigheid verliest, dan verliezen mensen ook hun vertrouwen in de organisatie en hetgeen de organisatie vertegenwoordigt. Waarna ze vaak besluiten een ander te volgen. 

In 'Hoe word je een geloofwaardig leider?' legt organisatieadviseur Mart Dortu als eerste het verband tussen leiderschap en geloofwaardigheid in een Nederlands boek. In zijn visie weegt geloofwaardigheid zwaarder dan welke andere leiderschapskwaliteit dan ook en wordt in onze huidige maatschappij steeds relevanter. 

Verdien je leiderschap

Leiders moeten meer dan ooit het leiderschap verdienen, zoals het bovenstaande voorbeeld toont. Dortu identificeerde in zijn dagelijkse praktijk 10 inconsistenties waarmee leiders onbewust en onbedoeld hun geloofwaardigheid ondermijnen. Per hoofdstuk werkt hij deze inconsistenties uit aan de hand van heldere praktijkvoorbeelden en het directe effect ervan op de 7 steunpilaren van geloofwaardigheid.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie