Hoe faciliteer je kracht van retail therapy?

Hoe faciliteer je kracht van retail therapy?

Redactie Baaz

‘Retail therapy’, ofwel winkeltherapie, is voor velen een bekend fenomeen. 3 op de 4 personen trakteert zichzelf regelmatig na een zware periode om de stress tijdelijk te ontvluchten.[1] Winkeltherapie geeft een goed gevoel aan zowel impulsieve als sparende consumenten. Maar hoe benut je de kracht van retail therapy? In dit artikel worden de psychologische aspecten van winkeltherapie uitgelegd en hoe de retail sector dit kan benutten en faciliteren.

De psychologie achter winkeltherapie

Winkeltherapie is geen erkende therapie, maar het heeft wel een positieve werking op consumenten. Mensen zijn sneller geneigd om zichzelf te trakteren als ze negatieve emoties ervaren. Zo’n traktatie heeft verschillende psychologische effecten, winkeltherapie geeft namelijk:  

  • Gevoel van controle. Het doen van een gerichte aankoop geeft tijdelijk de regie terug aan de consument. Dit zorgt voor een geruststellend gevoel.[1]
  • Blijdschap. Bij het doen van een aankoop maakt het lichaam dopamine aan wat een geluksgevoel creëert, ook op de lange termijn (82% van de consumenten is na twee weken nog steeds blij met de aankoop).[2]
  • Afleiding. Winkelen staat los van het reguliere werk en privéleven waardoor consumenten negatieve gevoelens tijdelijk kunnen loslaten en zich volledig kunnen onderdompelen in de ‘retail experience’.
  • Sociale interactie. Negatieve emoties resulteren vaak in minder sociaal contact.          Winkelen helpt om deze negatieve spiraal te doorbreken en toch onder de mensen te        komen.  

Belangrijkste productgroepen

De meest geliefde therapeutische aankoop van consumenten is eten en drinken en staat daarmee met stipt op 1.[1] Op de tweede plaats staan kleding en accessoires en als derde komen de betaalbare cosmetica en andere beauty-producten. Interessant is het verschil in uitgaven. Aan eten en drinken wordt bijvoorbeeld minder uitgegeven per traktatie (11 euro) dan aan kleding en accessoires (50 euro).

De ultieme therapeutische winkelervaring

Winkeltherapie draait niet alleen om het doen van een aankoop maar ook het product en de winkelervaring. Om de consument over te halen tot aankoop moeten alle elementen in balans zijn. Hieronder staan vijf punten waardoor kennis over winkeltherapie ingezet kan worden om de in-store ‘retail experience’ te optimaliseren. Dit kan door bijvoorbeeld:

  • Producten tussen de 10 en 30 euro goed zichtbaar in de winkel te plaatsen. De meeste consumenten gaan voor betaalbare traktaties.
  • Kortingsavonden ruim van tevoren aan te kondigen zodat spaarders zich hierop kunnen voorbereiden. Op tijd starten met sparen zet het therapeutische effect van winkeltherapie direct in gang, wat uiteindelijk bevestigd wordt door de aankoop.
  • Werknemers te informeren over het positieve effect van winkeltherapie zodat zij er ook op in kunnen spelen.
  • Versnaperingen of drinken aan te bieden tijdens het winkelen. Het aanbieden van eten of drinken wordt namelijk gelinkt aan empathie en emotionele steun.[1]
  • Events te organiseren om consumenten extra in het zonnetje te zetten. Bijvoorbeeld met gratis stijladvies of een make-up tutorial.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie