Hipex en het gigantische belang van de sitehost

Redactie Baaz
Succesvol ondernemerschap valt of staat vandaag de dag met online aanwezigheid. En of je nu als retailer, webshophouder of aannemer te werk gaat: de website is fundamenteel voor bedrijfssucces. Hostingbedrijven voorzien in dat fundament. Maar naarmate informatie beschikbaarder wordt en het internet doorontwikkelt, neemt de schaarste van kwalitatieve hosts toe.

Iedereen kan een server huren, online documentatie uitpluizen en beloven om jouw website draaiende te houden. En met een beetje geluk slaag je daar gewoon in. Punt is dat functionaliteit geen prestatie, maar de norm is. Hetgeen dat een kwalitatieve host definieert gaat veel verder dan functionaliteit.

Hipex bewijst te snappen waar een hostingoplossing vandaag de dag aan moet voldoen. Het hostingbedrijf slaagt er sinds zijn oprichting in 2016 jaarlijks in om de omzet ruimschoots te verdubbelen. Daar gaat iets goed. Cijfers van zo’n klasse schreeuwen om verdieping. Dus nodigden we Milan Bosman (Managing Partner bij Hipex) uit voor een gesprek.

‘We zijn een hele technische club’, vangt Bosman aan. De Managing Partner meent dat Hipex’ aanhoudende succes mede te danken is aan de expertise dat zijn team op tafel brengt. Dezelfde expertise dat bij het gros van hedendaagse hosts ver te zoeken kan zijn. ‘Je wilt een gigasnelle, veilige, toegankelijke en altijd bereikbare webshop. Een website die functioneel is; een website die er niet lukraak uitklapt, maar blijft werken. Ook - duidelijk. Maar waarom die verbetering zo belangrijk is? ‘Tien jaar geleden was het uitsluitend van belang dat een webapplicatie werkte’, reageert Bosman. ‘Drukte je op een knop en kwam daar een gewenst resultaat uit, dan was het doel bereikt. Maar tien jaar is een lange tijd. Vandaag de dag is functionaliteit de norm. De ruimte voor verbetering zit ‘m in de prestatie van functies.’

Noodzaak

Prestatie, ofwel performance, is vandaag de dag geen luxe, maar pure noodzaak. ‘Presteert een website niet; is een site langzaam, dan is de bezoeker weg’, bevestigt Bosman. ‘Duurt het te lang om een productfoto te zien, dan navigeer je per direct naar de concurrent. Google doet daar nog een paar schepjes bovenop door pagina’s te rangschikken op basis van meerdere elementen, waaronder performance.
 

  • Hoe snel wordt een pagina geladen?
  • Zijn de afbeeldingen van het juiste formaat?
  • Is de content geoptimaliseerd?
  • Is de code gecomprimeerd?

Heb je een snelle webshop, dan ziet Google dat. Het resultaat is een hogere positie in de zoekresultaten.’

Snelheid

Meerdere onderzoeken wijzen uit dat websitesnelheid een aanzienlijke invloed heeft op de conversie van paginabezoekers. Analyse van marktexpert Portent onderstreept dat elke seconde aan extra laadtijd de conversie met grofweg 4 procent vermindert. 4 procent in het geval van een laadtijd tussen 0 en 5 seconden; 2 procent in het geval van een laadtijd tussen 5 en 9 seconden.

Bosman vult aan: ‘Stel dat je 500.000 unieke websitebezoekers per maand telt. Weet je de laadtijd met anderhalve seconde terug te dringen, dan levert dat een conversieverhoging van - zeg - 3 procent op. Bereken de winst door naar 500.000 bezoekers. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te begrijpen dat snelheid serieuze winst boekt.’

Hipex’ waarde wordt onderstreept door een indrukwekkend klantenportfolio. Grote retailers als PME Legend, Shoeby, Brandfield en Kees Smit steunen op Hipex’ technische ondergrond. Omvangrijke bedrijven zijn het zeker. Dat betekent overigens niet dat je als MKB’er niets bij Hipex te zoeken hebt. Wie streeft naar hogere online conversie en waarde hecht aan ambulante service en ondersteuning, vindt in Hipex een geschikte partner. De host specialiseert zich in Magento en Shopware, maar bedient evengoed gebruikers van andere e-commerceplatformen. Bezoek de website voor een volledig overzicht. En neem vooral contact op, want vragen staan vrij.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie