'Het zijn altijd je beste mensen die weglopen'

'Het zijn altijd je beste mensen die weglopen'

Redactie Baaz

Bedrijven doen te weinig om te voorkomen dat hun beste mensen weglopen. HR-specialist Hijmen Vos raadt hen aan om gericht exit-gesprekken te voeren, als onderdeel van een gestructureerd exit-beleid: 'Alleen als je het ze vraagt, kom je erachter waarom ze vertrekken en kun je in actie komen.'

Bedrijven besteden kapitalen aan het vinden van goede medewerkers, maar ze investeren te weinig in het behoud van goede medewerkers. Het verbaast HR-specialist Hijmen Vos nog elke dag: 'Het is zonde om voor veel geld goede mensen via de voordeur de organisatie te laten binnen stromen om ze vervolgens na veel investeringen via de achterdeur te laten vertrekken.' De kunst is om ervoor te zorgen dat ze blijven zolang ze toegevoegde waarde aan de organisatie bieden, maar hoe? In zijn boek Grip op personeelsverloop beschrijft Vos de aanpak, die eenvoudiger is dan werkgevers denken.

De redenen waarom medewerkers vertrekken, verschillen per organisatie, erkent Vos, maar het is niet moeilijk om erachter te komen welke redenen dat zijn. Vos: 'De oplossing is het gestructureerd organiseren van exit-gesprekken. Vraag mensen gewoon waarom ze weggaan: was het de functie, de cultuur, je manager?'

Juist nu vertrekken de beste mensen

Vos snapt het wel, men vindt het moeilijk om zo'n open gesprek te voeren met vertrekkers.  Vos: 'Toch moet je het doen. Vraag je mensen in elk geval om een exitformulier in te vullen. Alles is beter dan niets. De echte waarde zit echter in het exitgesprek, waar het ingevulde formulier als basis voor kan dienen. En bijna altijd komt er iets uit. Mensen vertrekken zelden zonder reden.'

Ervoor zorgen dat de juiste mensen blijven is in coronatijd extra belangrijk, benadrukt Vos: 'Juist nu vertrekken alleen de beste mensen. De anderen blijven zitten waar ze zitten en verroeren zich niet. Zo loop je het risico dat je na de coronaperiode achterblijft met een medewerkersbestand dat niet zo goed is als je graag zou willen. Kennis van de vertrekredenen van je ex-medewerkers kan je behoeden voor het vertrek van je huidige medewerkers.'

Hoge kosten

Bedrijven onderschatten hoeveel het kost om nieuwe mensen aan te nemen. Vos: 'De kosten kunnen enorm zijn.  Na werving, selectie, het inwerken en het moment dat de nieuwe medewerker volledig up- en running is, ben je al snel een paar maandsalarissen kwijt.’ Op landelijke schaal zijn de cijfers nog pijnlijker. ABN AMRO heeft bijvoorbeeld uitgerekend dat de kosten van personeelsverloop in de horeca 1,4 miljard bedroegen.

Vraag gewoon waarom je mensen vertrekken, raadt Vos werkgevers aan. Maar vraag wel door, neem geen genoegen met een te algemene reden zoals 'de functie voldeed niet'. Waarom voldeed je functie niet? Te weinig uitdaging, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, of was de inhoud niet wat je verwacht had? Pas als je de echte reden gevonden hebt, kun je de juiste oplossing bedenken.

Auteur 

Hijmen Vos heeft zich als bedrijfseconoom ontwikkeld tot HR-specialist met een focus op exitinformatiebeleid. Vos geeft lezingen en workshops, en helpt bedrijven met het ontwikkelen van exitbeleid.

Specificaties

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie