Het Clockwork-effect: 'werk minder' en laat je bedrijf op eigen kracht draaien

Jordi Smit
De meeste ondernemers werken zich drie slagen in de rondte. Ze doen alles zelf en werken altijd maar harder. En als de zaak eenmaal loopt? Dan wordt er nóg harder gewerkt. Voor iedere ondernemer die zich hierin herkent, of er nu één of duizend mensen voor je werken, schreef de Amerikaanse bestsellerauteur en ondernemer Mike Michalowicz 'Het Clockwork-effect'. Hierin beschrijft hij de unieke Clockwork-methode die ervoor zorgt dat je bedrijf op eigen kracht gaat draaien én groeien. Zonder jou.

Minder doen in minder tijd

‘Werk harder’ luidt het mantra van zo’n beetje elke ondernemer die bang is om achterop te raken. Onze misplaatste trots over langer, sneller en harder werken heeft de overhand genomen, aldus Michalowicz. En tot overmaat van ramp levert al dat harde werken zelden meer op. Daarom is het zaak dat je als ondernemer vooral slimmer gaat werken zodat je uiteindelijk minder hoeft te doen in minder tijd. Michalowicz ontwikkelde hiervoor een werkwijze die praktisch uitvoerbaar en bewezen succesvol is: het zevenstappenplan van de Clockwork-methode.

De 4D-mix

Michalowicz laat zien hoe je eenvoudige veranderingen kunt aanbrengen in je manier van denken en het dagelijkse reilen en zeilen, waardoor je organisatie efficiënter wordt. Dat begint bij het in kaart brengen van de zogenaamde 4D-mix van je onderneming. De 4 D’s staan voor Doing, Delegating, Deciding en Designing. Ze zijn een leidraad bij het verdelen van je werk. Het doel is dat je als ondernemer geleidelijk aan steeds minder gaat ‘doen’ (micromanagen en brandjes blussen) en steeds meer gaat ‘delegeren’ zodat er ruimte overblijft om je bezig te houden met het visionaire en creatieve werk.

Simpel maar effectief

De methode vergt aanvankelijk tijd en inzet maar is ‘belachelijk simpel’, aldus de auteur en ze betaalt zich uit in (hernieuwd) werkplezier, gemoedsrust en zeeën van tijd. Michalowicz besteedde vijf jaar lang aan het ontwikkelen en finetunen van deze methode die nu door ondernemers wereldwijd met succes wordt toegepast. Het boek is een praktische, rechtdoorzee handleiding, doorspekt van praktijkvoorbeelden en anekdotes die herkenbaar zijn voor elke ondernemer.

De auteur

Mike Michalowicz lanceerde en verkocht twee miljoenen bedrijven in Amerika en is medeoprichter van Profit First Professionals, een organisatie voor accountants en businesscoaches die trainingen geven volgens de Profit First-methode. Eerder verscheen van zijn hand in Nederland het boek bij deze methode: Profit First. Op 20 en 21 juni is Mike Michalowicz in Nederland om te spreken tijdens het ProfitCon Congres.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi