Het bereik van jouw product vergroten? Zo kan het ook!
Vergroting van het bereik van jouw product of service, elke ondernemer denkt er wel aan. Maar hoe? Deze boekwinkel in Singapore pakt het erg inventief aan.
Wanneer je je in een bepaalde markt beweegt, zwem je al snel met de stroom mee. De markt dicteert immers, nietwaar? Daar steekt een kern van waarheid in, maar dat betekent niet dat er geen creatieve manieren zijn om binnen kaders toch nieuwe markten aan te boren. BooksActually, een boekwinkel in Singapore, doet dit op creatieve wijze.
Creatief het bereik van je product vergroten
Het idee van de boekwinkel is eigenlijk best simpel: neem wat er al is en gebruik dit om je product op unieke wijze in de spotlights te zetten. In het geval van BooksActually draait het om een snoepautomaat waar geen snoep, maar boeken in zitten. Deze automaten zijn vervolgens op drukke punten in Singapore geplaatst waar genoeg publiek komt die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in literatuur. Een automaat kan 120 tot 150 boeken aanbieden. Daarnaast zijn ze versierd door lokale kunstenaars.
BooksActually-eigenaar Kenny Leck kreeg het idee van de Penguincubator, boekautomaten die Penguin Books in 1937 introduceerde, maar nu volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen. Leck ziet de verkoop van boeken in een automaat slechts als een startpunt. 'De automaten zijn een visueel punt van herkenning', legt de boekwinkeleigenaar uit. 'Ook al koop je geen boek, je weet in ieder geval dat ze bestaan. En vanaf daar zijn er meer mogelijkheden om lokale auteurs onder de aandacht te brengen.'
Andere demografie
Het voordeel van dit initiatief is het aanboren van een andere demografie. Met een boekwinkel blijf je erg plaats- en tijdsgebonden. Daarbij zijn er ongetwijfeld mensen die om een of andere reden drempelvrees hebben ondanks de interesse die zij in boeken hebben. Door een automaat op drukke punten in Singapore neer te zetten bereik je simpelweg iedereen die langsloopt maar de weg naar een boekwinkel niet weten te vinden. Daarnaast is het goede compensatie voor het geringe aantal fysieke boekwinkels in Singapore, zo verklaarde Leck.