HEINEKEN Nederland voornemens om Vrumona te verkopen aan Royal Unibrew
Deens drankenbedrijf heeft stevige ambitie met frisdrankproducent uit Bunnik
- Verkoop frisdranktak zorgt voor scherpere focus van HEINEKEN op groei in biermarkt
- Groei-impuls voor Vrumona met nieuwe eigenaar met stevige ambities
- Er zullen geen banen bij Vrumona verdwijnen ten gevolge van de verkoop aan Royal Unibrew
- Koper Royal Unibrew breidt met overname verder uit in Europa
HEINEKEN Nederland wil zich nog scherper focussen op haar groei in de biermarkt en aanpalende biercategorieën en zocht daarom een koper voor frisdrankproducent Vrumona en heeft deze gevonden in Royal Unibrew uit Denemarken. Het voorgenomen besluit voor de overname wordt zo snel mogelijk voorgelegd aan de ondernemingsraad en autoriteiten. Royal Unibrew wil met Vrumona verder groeien in de wereld van frisdranken. Er zullen geen banen bij Vrumona verdwijnen ten gevolge van de verkoop aan Royal Unibrew.
Met de verkoop van frisdrankproducent Vrumona zet HEINEKEN in Nederland verder in op het brouwen en verkopen van bier en aanpalende biercategorieën zoals laag alcoholische dranken, 0.0 bieren en cider. HEINEKEN gaat zich met de biermerken en aanpalende biercategorieën nog steviger verankeren en ontwikkelen in thuismarkt Nederland. Zoals recent met de investeringen in Oedipus en Texels. En ook op het gebied van duurzaamheid blijft HEINEKEN in Nederland volop investeren. De transactie zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 worden afgerond. Met de voorgenomen overname is een bedrag gemoeid van €300 miljoen.
Hans Böhm, algemeen directeur HEINEKEN Nederland: “Met de verkoop van ons frisdrankconcern in Nederland kunnen we nog steviger inzetten op innovatie en groei in de voor ons zo vertrouwde biermarkt. Tegelijkertijd kan Vrumona met de nieuwe eigenaar Royal Unibrew, een sterke speler in de frisdrankindustrie, haar groeiambities nog beter realiseren. Dit bedrijf heeft al een langdurige samenwerking met PepsiCo in Europa met uitzondering van Nederland; want in ons land is Vrumona de PepsiCo-bottelaar. Wat dat betreft waren wij een vreemde eend in de bijt en is het heel logisch dat Vrumona nu onderdeel wordt van deze professionele partij. Met deze nieuwe eigenaar is Vrumona in staat om haar groeiambitie waar te maken; er kan geïnvesteerd worden in de fabriek, in medewerkers, in duurzaamheid en in de merken. Dit is nodig om optimaal te kunnen inspelen op huidige en toekomstige eisen en wensen uit de markt. Dit is een win-win voor beiden en ik ben ervan overtuigd dat de medewerkers van Vrumona in goede handen zijn bij een sterke partij als Royal Unibrew.”
Lars Jensen, CEO van Royal Unibrew A/S, zegt: "We zijn blij dat we een overeenkomst hebben gesloten met HEINEKEN voor de overname van Vrumona. Vrumona is een toonaangevende frisdrankproducent in een middelgrote markt in Europa en heeft een sterke organisatie. Vrumona zal een nieuw groeiplatform creëren voor Royal Unibrew op het Europese vasteland en zal naar verwachting de autonome winstgroei in de komende jaren stimuleren".
Vrumona
Het frisdrankbedrijf uit Bunnik, waar ruim 325 mensen werken, is sinds 1968 een dochteronderneming van HEINEKEN. Vandaag de dag heeft Vrumona een sterke positie in zowel retail als horeca. Het is de op één na grootste speler op de Nederlandse frisdrankenmarkt en de marktleider op het gebied van gezondere frisdranken met een reeks gevestigde merken zoals Royal Club, Sisi, Sourcy, Vitamin Water en licentiemerken zoals 7 Up, Pepsi en Rivella.
Royal Unibrew
Royal Unibrew heeft een langdurige relatie met HEINEKEN en PepsiCo. De toonaangevende Deense drankenproducent uit de plaats Faxe heeft sterke lokale merkenportfolio's in Scandinavië, de Baltische staten, Italië, Frankrijk en Canada. Daarnaast worden hun producten verkocht in meer dan 70 landen in de rest van de wereld. Royal Unibrew wil de favoriete keuze zijn als lokale drankenpartner die de status quo uitdaagt door het elke dag beter te doen op een leuke, flexibele en duurzame manier. Royal Unibrew wil van de samenwerking met Vrumona profiteren door te investeren in productiemogelijkheden voor verdere groei en door concept- en commerciële ideeën te delen om het portfolio en de activiteiten uit te breiden.
LEES OOK: Heineken breidt F1 Sponsoring verder uit als wereldwijde partner
LEES OOK: Ruim 47.000 deelnemers ruimen zwerfafval op tijdens de Landelijke Opschoondag