Hardt Hyperloop uit Delft bouwt drie kilometer lange testbaan

Sterre Hartjes
De door Elon Musk bedachte Hyperloop is deels waargemaakt in Nederland. Het Delftse Hardt Hyperloop heeft bekendgemaakt dat zij miljoenen euro's hebben opgehaald bij investeerders voor een drie kilometer lange testbaan die onderdeel is van het toekomstige European Hyperloop Centre.

Hardt Hyperloop is in 2016 opgericht door vier studenten van de TU Delft die vlak daarvoor de SpaceX Hyperloop Pod Competition wonnen. De capsules van Hardt Hyperloop razen met een snelheid van wel duizend kilometer per uur magnetisch door bijna vacuüm buizen. Door deze manier van vervoeren reis je binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs.

Toekomst van Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop heeft al langere tijd zijn technologie getest op een 30 meter lange testbaan. Dit is de allereerste hyperloopbaan in Europa. Nu staan de oud-studenten voor een nieuwe stap: het bouwen van een testbaan van drie kilometer. Deze testbaan zal onderdeel uitmaken van het European Hyperloop Centre. Zodra alle testen klaar zijn in 2022 staat niets meer in de weg om commerciële stappen te zetten. Vanaf 2025 zou de eerste versie klaar kunnen staan, maar dan alleen nog voor goederentransport. Op deze manier kunnen mensen steeds meer vertrouwen geven aan het nieuwe transportmiddel. In 2030 zou de eerste hyperloop voor passagiers openen met een bescheiden lengte van 50 kilometer. Dit zou dan van bijvoorbeeld het vliegveld naar stadshart zijn.

LEES OOK:Drie manieren om vervoerskosten te besparen

European Hyperloop Centre

Voor de plannen van Hardt Hyperloop zijn miljoenen euro's nodig. Het bedrag dat het bedrijf heeft binnengehaald is afkomstig van binnen- en buitenlandse investeerders. Het grootste deel van het geld is afkomstig van het Nederlandse bedrijf Koolen Industries, het milieuvriendelijke bedrijf van Kees Koolen. In ruil voor aandelen bied het bedrijf een groot bedrag aan. In totaal heeft het Delftse bedrijf in de laatste jaren tien miljoen euro opgehaald met hulp van investeerders. Met dit geld kunnen de makers de baan van drie kilometer maken en daarnaast het team van medewerkers uitbreiden. Wat nu nog in de weg ligt is de locatie waar het European Hyperloop Centre komt te staan. Verschillende provincies staan open om als testgebied gebruikt te worden.  Een van de belangrijkste voorwaarden is dat er minstens een 2,5 kilometer lange strook land beschikbaar moet zijn voor de testbaan. Begin 2020 moet er meer duidelijkheid zijn over de locatie van de testbaan.

Voor de provincies valt er veel te winnen blijkt uit recent onderzoek van Hardt Hyperloop. Zo schatten zij in dat de hyperloopmarkt over zeven jaar zes miljoen dollar waard zou zijn. Het centrum zou een economische hotspot zijn zoals Toulouse dat in Frankrijk voor de vliegtuigbouw is. 

Vertrouwen winnen voor Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop zal de capsules zo inrichten dat comfort bovenaan staat. Hierdoor voelen mensen zich vertrouwd en zullen zij sneller in een capsule stappen met een snelheid van ongeveer 1000 kilometer per uur. Natuurlijk gaat het nog heel wat jaren duren voordat er door heel Europa een goede verbinding ligt. Daarnaast is de hyperloop volledig emissieloos en is het bouwen hiervan is goedkoper dan het bouwen van een hoge snelheidslijn of een magneetzweefbaan.