Groen ondernemen blijft bij denken, niet doen

Groen ondernemen blijft bij denken, niet doen

Redactie Baaz

Groen ondernemen is leuk om over na te denken, maar de meeste bedrijven komen niet tot daden om ook daadwerkelijk iets te doen aan hun impact op het milieu.

Dat blijkt uit onderzoek van maker van bedrijfsvoeringssoftware IFS. Menige directie denkt wel aan het vastleggen van hun 'milieuprofiel' (79 procent in de Benelux, 83 procent in de VS en 82 procent in Scandinavië), maar tot het terugdringen van hun impact komt het niet.  

Driekwart van de ondervraagden in de Benelux en Scandinavië gaf toe niet over de juiste technologie te beschikken om hun milieu-impact op regelmatige basis of op een juiste manier te kunnen vastleggen. In de VS is dat 47 procent.

Footprint

De bedrijven in de Benelux erkennen dat de overheidsregels de reden zijn om hun zogenoemde 'footprint' vast te leggen. Het mogen voeren van een 'groen' label is een tweede reden, het reduceren van kosten een derde. Denk bij het laatste aan dubbelzijdig printen, geen plastic bekertjes en minder stoken.

Scandinavische organisaties vinden de positieve gevolgen van groen beleid voor marketingactiviteiten het belangrijkste voordeel van het monitoren van hun impact op het milieu. Dit staat boven het voldoen aan regelgeving (22 procent) en het terugdringen van de kosten (19 procent).

ERP

Meer dan de helft van alle ondervraagde organisaties in de VS en Europa is voorstander van bijvoorbeeld het integreren van milieucontrole-functionaliteit in hun bedrijfsvoeringssoftware (ERP). Hoewel de interesse hiervoor groot is, kan geen van de ondervraagden een ERP-leverancier noemen, die deze specifieke functionaliteit in zijn pakket heeft opgenomen.

IFS is overigens een van de bedrijven die wel een zogenoemde environmental footprint-functie heeft ingebouwd, maar er zijn meer aanbieders.

Bron: www.ifsworld.com

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie