Financieren van je eCommerce onderneming

Financieren van je eCommerce onderneming

Redactie Baaz

Hoe vind je de juiste balans?

Gastexpert: Matthijs Onland, Country Manager NL van het eCommerce groei- en financieringsplatform Wayflyer

Voor (startende) eCommerce bedrijven is kapitaal één van de drijvende krachten, vaak verkregen met behulp van traditionele financieringsvormen zoals een lening of financieringsronde. De realiteit is echter dat kapitaal vaak inefficiënt wordt besteedt, wat een van de voornaamste redenen is gebleken voor faillissement. Het efficiënt inzetten van kapitaal blijkt bovendien deels veroorzaakt te worden door een gebrek aan kennis over het prioriteren en inzetten van verschillende financieringsopties. Wat is de beste manier om aan kapitaal te komen? Het antwoord schuilt ergens in het midden: het vinden van de juiste balans tussen aandelen- en werkkapitaalfinanciering.

Een belangrijk verschil

Niet zelden worden aandelen verkocht om aan kapitaal te komen. Normaliter is dit een zet met het oog op de toekomst. Als ondernemer wil je immers investeren in een duurzame langetermijnstrategie. De realiteit is echter dat eCommerce ondernemers vaak in de verleiding komen om het geld in werkkapitaal te steken: het kapitaal dat bedrijven nodig hebben om aan hun dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen, zoals het aanvullen van voorraad of marketingcampagnes.

De snelle maar beperkte winst uit de verkoop is vaak niet genoeg om die langetermijninvestering terug te verdienen. Door het herhalen van deze cyclus - het uitgeven van aandelen om te investeren in werkkapitaal - is de kans groot dat ondernemers het behoud van eigendom verliezen (beter gekend als verwatering), wat toekomstige groei kan beperken. In het ergste geval verlies je de zeggenschap over je bedrijf en kan het eigenaarschap voor de meerderheid of zelf volledig in de handen van een andere partij komen te liggen.

Het is dus belangrijk dat je kapitaal uit aandelen blijft investeren op de lange termijn en tegelijkertijd ervoor zorgt dat je genoeg werkkapitaal beschikbaar hebt voor korte termijn uitgaven. Wat is het verschil? Wanneer gebruik je welke financieringsvorm(en)? En hoe vind je de juiste balans?

Werkkapitaalfinanciering

Het op peil houden van je werkkapitaal is van groot belang. Bedrijven die onvoldoende werkkapitaal hebben kunnen namelijk problemen krijgen met hun dagelijkse uitgaven, zoals het betalen van rekeningen.

Om financiële behoeften op korte termijn te dekken, moet er dus worden nagedacht over aan werkkapitaal gerelateerde financieringsoplossingen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een leverancier wil dat de producten op voorhand worden betaald, voordat je deze ook daadwerkelijk hebt verkocht. Een aan werkkapitaal gerelateerde financiering is dan de juiste keuze, aangezien het vaak mogelijk is om onmiddellijk toegang te krijgen tot geld en het bekostigen van de voorraad dus wordt vergemakkelijkt.

Werkkapitaalfinanciering kan ook van pas komen voor het aantrekken van (nieuwe) klanten middels marketingcampagnes, waarbij het kapitaal gebruikt kan worden ingezet om op voorhand advertentie-uitgaven te betalen. Uiteindelijk kan dit zich vertalen naar een grotere naamsbekendheid, hogere klanten conversie en snel rendement op de investering. Kortom, het biedt de mogelijkheid om de kosten te dekken voordat er ook daadwerkelijk winst wordt gemaakt.

Op omzet gebaseerde financiering is een dergelijke oplossing waarmee het werkkapitaal bekostigd kan worden. De kapitaalverstrekker wordt in dit geval terugbetaald op basis van een vast percentage van de omzet, wat de risico’s aanzienlijk vermindert. Daarnaast staat het geld erg snel - vaak al binnen 48 uur - op je rekening, wat betekent dat het ideaal is voor gerichte marketingcampagnes of andere zaken waarbij snel kapitaal nodig is. Niet geheel onbelangrijk: als ondernemer behoudt je bovendien het complete eigendom over je bedrijf.

Aandelenfinanciering

Elke keer dat je een aandeel van je bedrijf verkoopt, verlies je deels eigendom. De investering uit deze aandelen moet dus ook echt waarde toevoegen. Is zes maanden aan Google advertentie-uitgaven een aandeel in je bedrijf waard? Hoogstwaarschijnlijk niet. Stel jezelf dus telkens een belangrijke vraag: draagt deze uitgave bij aan het toekomstbeeld dat ik voor mijn bedrijf heb geschetst? Op die manier zorg je ervoor dat je het geld alleen maar uitgeeft aan de zaken die op de lange termijn bijdragen aan het toekomstbeeld dat je voor ogen hebt.

Wat zijn dan wel voorbeelden van investeringen die groei kunnen stimuleren en die op lange termijn waarde toe kunnen voegen aan je onderneming?

1) Research & development: Als een bedrijf zich wil differentiëren van concurrenten, kan investeren in de ontwikkeling van een nieuw product of dienst doorslaggevend zijn. Alhoewel het een aantal jaar kan duren om een dergelijk product of dienst te op de markt te brengen, kan het een stabiele basis en enorme bron van inkomsten genereren.

2) Werving: Om je bedrijf zo effectief mogelijk te runnen, kan het hebben van de juiste werknemers het verschil maken. Het vinden en aannemen van gekwalificeerd talent kan - in de huidige krappe arbeidsmarkt - een erg kostbaar en tijdrovend proces zijn. Toch is het een voorbeeld van een investering die zich terugbetaald en welke op de lange termijn enorm profijt op kan leveren.

3) Uitbreiding naar een nieuwe markt: Het komt niet zelden voor dat ondernemers enorme potentie zien in het betreden van een nieuwe markt, maar twijfelen omdat het tijd en geld kost voordat er competitief meegedraaid kan worden. In dit geval is aandelenfinanciering een goede optie, aangezien er niet meteen rendement te zien is maar de investering zich in de toekomst kan uitbetalen.

Wat te doen met de behaalde winst?

Als je na de investering winst maakt, betekent het dat je op de goede weg zit. Blijf echter niet op het geld zitten en probeer er iets waardevols mee te doen. Wees hier dus net zo strategisch in, als hoe je de eerder genoemde financieringen inzet. Over het algemeen is je eigen bedrijf de beste plek om je geld in te herinvesteren. Je wilt het immers voor je laten werken en extra waarde creëren. Extra belangrijk als je nog hard aan het groeien bent!

Om winst te herinvesteren zijn er twee goede opties:

1) Uitbreiding en groei: Investeer in de zaken waarmee je als bedrijf kunt blijven groeien en meer inkomsten kunt genereren. Met een overschot aan kapitaal door de gemaakte winst en onafhankelijkheid van externe financiering zul je een groter deel van het rendement terug zien. Gebruik de winst bijvoorbeeld voor de aankoop van een nieuw magazijn, zodat je de productiecapaciteit kan verhogen.

2) Schulden afbetalen: Je kunt de winst uiteraard ook gebruiken om schulden af te lossen, waardoor je op lange termijn winstgevend blijft en zelf meer overhoudt aan de toekomstige inkomsten.

De keuzes over waar je winst in investeert zal uiteindelijk afhangen van de levensfase waar je bedrijf zich in bevindt. Bedrijven die in een vroeg stadium zitten zullen andere prioriteiten hebben dan een volwassen onderneming. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden. Als je bedrijf in de start-up fase zit, kan herinvesteren in uitbreiding en groei een goede optie zijn. In een verder stadium kun je wellicht wat conservatiever denken en winst gebruiken om bijvoorbeeld dividend uit te keren aan aandeelhouders.

De gulden middenweg

Gebruik aandelenfinanciering dus om te investeren in de zaken die je producten - en je bedrijf - waardevoller en winstgevender maken over een langere periode, waarmee je de focus verlegt naar de financiële gezondheid in de toekomst. Probeer hierbij te vermijden dat je niet te veel aandelen uitgeeft waardoor je eigendom verwatert: probeer de juiste balans te vinden.

Gebruik je werkkapitaalfinanciering voor korte termijn investeringen zoals marketing campagnes en zet je eigen kapitaal uit aandelen alleen in voor stabiele, duurzame groei. Met deze gulden middenweg beschik je over de zekerheid en veiligheid om de essentiële beslissingen te nemen en je groeipotentieel te benutten.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie