Google for Jobs schudt de arbeidsmarkt op: nu live in Nederland

Redactie Baaz
Google for Jobs is gelanceerd in Nederland. De job search engine is sinds juni 2017 live in de VS en de periode erop volgden landen over de hele wereld, waaronder meerdere Europese landen. In Nederland werd al langere tijd gespeculeerd over de komst naar ons land, die dan nu een feit is. Google for Jobs is een uitbreiding op Google Search met specifieke zoektechnologie voor banen, of zoals Google zelf zegt: dé ideale baan.

Snellere match

Met Google for Jobs wil Google werkzoekenden en werkgevers sneller en eenvoudiger bij elkaar brengen met relevantere zoekresultaten. Dat doet de search engine door de al aanwezige data en zoektechnologieën van Google Search nu specifiek in te zetten bij het tonen van vacatures. Zo worden banen getoond die aansluiten bij de wensen van de zoeker. Eerder vertoond zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken worden meegenomen bij de bepaling van vacatures. Ook kan de zoeker zelf filteren op talloze zaken zoals type contract en branche. 

Voorbereidingen

Binnen de online recruitmentwereld werd de lancering van Google for Jobs in Nederland vorig jaar al verwacht. Een groot aantal organisaties hebben die tijd benut om voorbereidingen te treffen inzake technische en tekstuele optimalisatie voor hun vacature-uitingen. Zo ook Get.Noticed, die als online specialist in de arbeidsmarkt dit voor hun klanten hebben opgepakt. Dirk Driessen, directeur bij Get.Noticed: “Een goede voorbereiding is het halve werk. Heb je bijvoorbeeld de technische koppeling geregeld en de verplichte gestructureerde data-velden ingevuld, dan kan je direct meer verkeer en sollicitanten tegemoet zien. Bedrijven die hebben zitten te slapen, moeten zich voorbereiden op een flinke terugloop, en natuurlijk alsnog direct actie ondernemen.”

Driessen denkt dat de grote spelers zoals SPIE en Monsterboard zeker in het begin hoge ogen scoren in Google for Jobs. “Google is erg happig om juist die websites te boosten. Hiermee genereren ze veel volume in één keer en kunnen ze de nodige meters maken. Op de lange termijn is de verwachting dat werkgevers zelf beter scoren dan bijvoorbeeld jobboards.”

Verschil

Naast technische voorbereidingen is het van belang dat de inhoud, en daarmee de kwaliteit, van de baanomschrijvingen op orde is. Dat de kwaliteit van de vacaturetekst meetelt, is het grootste verschil met Indeed, tot op heden ‘s Nederlands grootste banenzoekmachine, en met reguliere vacaturebanken. Of de vacaturetekst van goede kwaliteit is, bepaalt Google for Jobs onder andere door de gemiddelde tijd bij te houden dat iemand op de vacaturepagina blijft. Ook houdt de job search engine bij hoe vaak er wordt doorgeklikt. Wordt er snel weggeklikt, dan ervaart Google for Jobs dit als een signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht en/of dat de tekst niet aantrekkelijk geschreven is. De positie van de vacature daalt dan in toekomstige zoekresultaten.

Nicol Tadema is arbeidsmarktcommunicatiespecialist en auteur van Werven met Woorden, een boek over het schrijven van vacatureteksten. Tadema is positief gestemd over de lancering van Google for Jobs in Nederland omdat het organisaties dwingt om de kwaliteit van vacatureteksten te verhogen. “Bij Google for Jobs word je afgerekend op de kwaliteit van je vacaturetekst. Ik snap waarom Google dit laat meetellen want Google heeft de gebruiker voorop staan. Het switchen van baan heeft grote impact op ieders leven en dus wil je een baanwisseling weloverwogen maken. Dat lukt je niet als een vacaturetekst bomvol clichés en onbegrijpelijke taal staat en niet concreet wordt.”

Tadema adviseert om het schrijven van vacatureteksten echt op de kaart te zetten binnen de organisatie. “De vacaturetekst is het meest gebruikte middel binnen arbeidsmarktcommunicatie die nu nog waardevoller wordt dan hij al was. De belangrijkste tip die Tadema kan geven bij het optimaliseren van vacatureteksten voor Google for Jobs is dat er tijdens het schrijven wordt gedacht vanuit de doelgroep. Welke functienaam hanteert de doelgroep? Welke beweegmotieven en pullfactoren kent de doelgroep? Wat wil de doelgroep weten over de baan? Dat een concrete salarisvermelding daar standaard bij hoort, is voor Tadema geen nieuws: “Een goed salaris is al jaren op rij bij de Nederlandse beroepsbevolking de belangrijkste pullfactor bij een keuze voor een nieuwe baan.”

Resultaten

Driessen en Tadema hebben beiden grote verwachtingen van de komst van Google for Jobs in Nederland. Driessen: “Vanaf nu gaan we het zien. Het is nu nog te kort om echte resultaten te delen maar geef het enkele weken en ik verwacht dat de online recruitmentmarkt flink is opgeschud”.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie