Getest: Audi E-tron

Redactie Baaz
De gloednieuwe, 100 procent elektrische Audi e-tron is niet alleen sportief en duurzaam, maar evengoed inzetbaar als een auto met brandstofmotor. De wagen wordt geproduceerd in een CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel en presteert via twee elektromotoren opmerkelijk goed. Maar hoe het daadwerkelijk voelt om in de e-tron te rijden, dat is op basis van een beschrijving moeilijk in te schatten. Om die reden schakelde Audi rijtrainer Prodrive Academy in. De partner voorziet ieder die een e-tron koopt van bijbehorende gebruikerstraining. Eén van Prodrive Academy’s medewerkers, Martijn Huijberts, reed naar Oostenrijk via Duitsland om het model te testen. Zijn ervaring lees je hier.

De intentie om een rit naar het buitenland te maken komt voort uit het feit dat veel e-tron rijders vragen stellen over een tripje naar het buitenland en hier heel erg sceptisch tegenover staan. 'Wat is mijn extra reistijd door het laden? Staan er wel genoeg snelladers onderweg? Welke laadpas heb ik nodig?'

Onvermijdelijk, maar mijn eigen voorbereiding op een tripje naar Oostenrijk nam tijd in beslag. Helaas had ik geen beschikking over de e-tron charging service – ik reed immers in een demomodel - en beschikte ik enkel over een Eneco laadpas. Dit is een heel uitgebreid verhaal, maar komt er in het kort op neer dat ik eindigde met een aantal verschillende laadpassen en apps. Onderweg heb ik voornamelijk geladen bij Ionity, vanwege de laadsnelheden en betrouwbare service. De laadstops die ik maakten duurden tussen de twintig en 35 minuten. In de praktijk laad je al gauw tot volledig op omdat een toiletbezoek, bestelling van eten/drinken en de vele praatjes met mensen bij de laadstations al gauw 30 minuten in beslag nemen. Kortgezegd is de laadcurve fantastisch en reed ik – ook zonder e-tron charging service – vrijwel moeiteloos door.

Rust én power

Reizen met de e-tron is een groot feest. De stilte is rustgevend en tegelijkertijd levert de wagen enorme power. Het vergt wat oefening voor de gemiddelde rijder, maar wat betreft comfort en efficiëntie werkt automatische recuperatie werkelijk fantastisch op snelwegen. Ik heb grote delen van de tijd met de dynamische rijassistent gereden, vooral de koppeling aan verkeersborden werkt in Duitsland bijna vlekkeloos. Ook dit vergt wat oefening door te switchen in volgafstand bij verschillende snelheden en stuurhulp in en uit te schakelen bij wegwerkzaamheden, maar het resultaat is fantastisch. Ik weet bijna zeker dat mensen die eenmaal de sprong wagen om met de e-tron op vakantie te gaan nooit meer iets anders willen.

Positief

De conclusie is dat een rit naar Oostenrijk door Duitsland geen enkel probleem is met een goede voorbereiding. Frankrijk en Spanje zijn ook goed mogelijk, al heb je dan weer andere laadpassen en apps nodig en ben je soms afhankelijk van 50kW-laders. Al met al een succes.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie