Gerhard te Velde lanceert podcast agency Ear Ear

Gerhard te Velde lanceert podcast agency Ear Ear

Redactie Baaz

Ondernemer Gerhard te Velde richt per direct Ear Ear op, een podcast agency gericht op mensgerichte merken en organisaties. Ear Ear biedt organisaties de kans om zich te verbinden met hun doelgroep door middel van podcasts.  

Met zijn ervaring als ondernemer en maker van de Groeivoer Podcast (winnaar BNR Dutch Podcast Award), ziet Gerhard te Velde kans zijn podcastexpertise breder in te zetten. Het verbinden van mensen en maken van écht relevante content, vormen de basis van Ear Ear’s missie. “Mijn liefde voor podcasting ontstond in 2018 bij het maken van mijn allereerste podcast”, zegt Gerhard te Velde, oprichter van Ear Ear. “Uiteindelijk begon ik de Groeivoer Podcast, gericht op ondernemers. Maar na verloop van tijd werd ik steeds vaker benaderd om podcasts in opdracht van derden te produceren. Toen besloot ik Ear Ear op te richten. Met Ear Ear maak ik podcasts voor organisaties met een sociaal karakter of die maatschappelijke problemen aankaarten. Een podcast moet een motor zijn voor positieve impact, waarmee we mensen op een positieve manier ‘brainwashen’. Ik noem het zelf: “podcasting for good.”

Slow content

Ear Ear heeft klanten als TBI (techniek, bouw en infra) en Brand New Day (pensioen) al mogen helpen aan podcasts. Te Velde: “Met podcasts kun je mensen bereiken op momenten en plekken waar andere marketingmiddelen moeilijk kunnen komen. Je bereikt mensen tijdens het wandelen, in bed of tijdens reistijd. Omdat mensen vaak wel een halfuur per aflevering luisteren, is er ruimte voor diepgang en nuance. Podcast is een vorm van slow content die vertraging biedt, in haastige tijden. Met een podcast kom je dichtbij en weet je mensen echt te raken. Je kunt er gedrag mee veranderen en mensen inspireren om iets te gaan doen, te laten of nooit meer te vergeten”.

Podcasts blijven populair

Maar liefst 48 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast, zo blijkt uit de jaarlijkse Podcast Monitor van Markteffect onder 2.185 Nederlanders. Dit markeert een stijging van 20 procent ten opzichte van de eerste editie van de Podcast Monitor, waar slechts 28 procent aangaf af en toe naar een podcast te luisteren. Podcasts lijken ook tijdloos te zijn. Zo zegt 59 procent van de respondenten dat ze afleveringen luisteren die ouder zijn dan zes maanden. Te Velde: “Podcasts zijn geen hype, maar een trend gebleken. In Amerika is podcast al net zo groot als televisie. Podcast is ‘here to stay’ en zal alleen maar groeien. Vooral in oudere leeftijdsgroepen denk ik dat het gebruik nog fors gaat groeien”.  

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie