Generatie Z meldt zich

Marc Loo
‘Bereid je voor op de ongrijpbare generatie’, ‘Nog even en generatie Z betreedt de arbeidsmarkt’ en ‘Generatie Z komt eraan’ zijn zomaar wat mediakoppen over de volgende generatie op de arbeidsmarkt: gen Z.

Wat mij opvalt: we praten erover in de toekomst. Het management van organisaties maakt zich nog druk over het aansturen van de millennials, en laat voor het gemak het feit dat gen Z er al is links liggen. Het is tijd voor een wake-up call: generatie Z meldt zich.

Gen Z gaat volop aan de bak

Gen Z, de generatie die geboren is na 1995, heeft ambitie, passie voor innovatie en behoefte aan zekerheid. Dat zijn de arbeidsgerelateerde kenmerken van deze generatie. Een hele verandering tegenover de millennials, die gaan voor fun boven salaris, de balans zoeken tussen hard werken en een gelukkig leven en vrijheid als nummer één vereiste hebben. Nu zeg ik niet dat gen Z geen behoefte aan vrijheid heeft, maar de zekerheid van een vaste baan, een vast contract, dat klinkt hen  als muziek in de oren. In een onderzoek van YoungCapital geeft 81 procent van generatie Z aan te gaan voor een baan die ze zekerheid biedt. Vrijheid om hun werk volgens eigen ideeën in te richten (81%) en werktijden zelf bepalen (49%) worden ook belangrijk gevonden. Generatie Z is opgegroeid in de crisistijd en wellicht is dat wel de reden dat zij zo gemotiveerd zijn om flink te gaan verdienen. Ook generatie X groeide op in crisistijd, dit zijn in veel gevallen de ouders van gen Z. Opvallend is dat van gen X juist wordt gezegd dat de crisis heeft geleid tot hun beperkte interesse in geld en status. Eén ding dat zij in ieder geval aan hun kinderen hebben overgebracht is de behoefte aan veiligheid; dat is een kenmerk dat bij beide generaties hoort.

Geen laptops, maar tablets

Frisse aanwas op de werkvloer is in veel organisaties zeer welkom. En als zij dan ook nog ambitie en motivatie bezitten, zegt geen manager daar nee tegen. Maar om het gen Z naar de zin te maken moet er nog wel wat veranderen binnen organisaties. Gen Y wordt blij van een leuke koffiecorner, cactussen op tafel en fietsen aan de muur – een industrieel interieurtje waar de gemiddelde fabriek bij in het niet valt. Voor gen Z liggen de prioriteiten elders. Laptops? Te ‘old school’, doe hen maar tablets. En pingpongen? Dat doe je maar in je eigen tijd. Gen Z gaat harder lopen van prestatiebonussen, niet per se van een leuke borrel of een krijtbord op kantoor. 

Bijdragen aan een betere wereld

Gaat generatie Z dan alleen voor geld? Nee, zeker niet. Niet alleen consumenten worden steeds bewuster van hun productkeuze en het effect daarvan op de wereld, gen Z let ook bij het kiezen van hun werkgever op duurzaamheid. Het onderzoek laat zien dat ruim de helft (53%) wil bijdragen aan een betere wereld en een verbetering van de maatschappij. MVO is dus geen optie, maar een must. Daarnaast is deze generatie niet vies van vrijwilligerswerk en mantelzorg.

Wereldverbeteraars dus, en wat nog meer?

Het zijn wereldverbeteraars, en tevens wereldburgers. Ze hebben een internationaal netwerk en een sterke online personal brand. Deze generatie gaat bewust om met wat zij online plaatsen; ze zijn veel meer bezig met privacy dan voorgaande generaties. Waarin zij zich echt onderscheiden is de informatiehoeveelheid die zij kunnen verwerken. Ze zijn gewend aan het gebruik van allerlei devices tegelijk. Binnen één klik vinden ze gegarandeerd wat ze moeten hebben en ze volgen influencers op de voet. Hun kennis van video is ongekend, technologie zit in hun genen en de wereld ligt aan hun voeten. 

Bied wat passend is

De aanwezigheid van generatie Z betekent niet dat organisaties hun volledige strategie om moeten gooien, of op pad moeten gaan voor een nieuw interieur. Het betekent wel dat er moet worden nagedacht waar medewerkers uit deze generatie behoefte aan hebben en dat organisaties hierin tegemoet moeten komen. De millenials vs. generatie Z is een wereld van verschil. Organisaties moeten waken voor het feit dat zij op één hoop worden gegooid en hetzelfde worden behandeld. Want ook al zijn gen Z van het loyale soort, dan loop je toch het risico dat ze binnen no time de deur uitlopen. 
 

afbeelding van Marc Loo
Door: Marc Loo

Marc Loo |

commercieel directeur bij Between Staffing

Bekijk alle artikelen van Marc