Gastblog: Jonge generatie is nodig voor speelse vernieuwing

Gastblog: Jonge generatie is nodig voor speelse vernieuwing

Redactie Baaz
Wat maakt een voetbalelftal succesvol? Talentvolle spelers? Zeker. Een goede trainer? Misschien. Veel geld? Zou kunnen. Het zijn allemaal elementen die zeker bijdragen aan het succes. Maar de belangrijkste factor is in mijn ogen het vinden van balans.

Dit gaat net zo goed op voor organisaties. Een organisatie presteert nu eenmaal beter wanneer het medewerkersteam uitgebalanceerd is in functie, levenswijsheid, ervaring, frisse blik en de rol die medewerkers op zich nemen.

Hoe logisch dit misschien ook klinkt, toch zie ik nog veel organisaties waar de samenstelling van het team figuurlijk gesproken ‘boven de veertig’ ligt. Dat heeft zeker waarde als het gaat om ervaring, structuur en het uitdragen van een bepaalde mate van volwassenheid. Maar het is bij lange na niet genoeg om mee te kunnen blijven doen in de economie van nu.

‘Verjonging’ is daarom voor elke organisatie cruciaal. Niet per se in leeftijd, wel als het gaat om mindset. Behalve ervaring en structuur van oudere, gesettelde generaties, is ook de speelsheid en aanvalsdrang nodig van jonge talenten om een nieuw evenwicht te vinden. Generatie Y, de huidige twintigers en dertigers, zorgt voor het houden van de aansluiting met de maatschappij van nu. Kenmerken van deze maatschappij zijn:

1) Dynamisch

De wereld beweegt sneller en is dynamischer dan ooit. Alles moet direct gebeuren en wanneer je dit beseft is het eigenlijk al te laat. Werken gebeurt niet meer tussen 9 en 5. De maatschappij leeft 24/7, en dit vraagt om flexibiliteit op de werkvloer.

2) Creatief

De dynamische wereld zorgt voor een continue stroom ontwikkelingen op allerlei gebied: techniek, processen, producten, diensten. Organisatievernieuwing is essentieel om mee te kunnen blijven doen. Anders dreigt wat je nu steeds meer ziet: bedrijven die steeds minder lang succesvol zijn doordat ze niet meegaan met de bewegingen in de maatschappij.

3) Concurrerend

De kolkende en energieke tijdgeest is ook een broedplaats voor nieuwe ideeën van generatie Y. Start-ups halen dankzij hun bewegingsvrijheid en flexibele teams de grote(re) en logge organisaties links en rechts in.

Wil je als organisatie mee blijven doen, dan is het essentieel om een team medewerkers te hebben met specifieke vaardigheden en competenties om in de dynamische, creatieve en concurrerende wereld succesvol te zijn. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe trek je de jonge talenten aan die je organisatie agile, flexibel en vernieuwend maken? En nog belangrijker: hoe hou je ze?

In mijn boek Happyholics: leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen zet ik op een rij wat deze nieuwe generatie Y, de gelukszoekers en bovengemiddeld gedreven, verlangen in het werk. Zij barsten van energie en daadkracht en vinden, vergeleken met de generaties voor hen, werken leuk. Niet zo maar leuk: werken is hun lifestyle. Daarom zoeken zij in hun werk naar écht persoonlijk contact, intrinsieke waardering (niet de bonus of het routinematige schouderklopje), vrijheid en diversiteit, naar zingeving en persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je dit allemaal als organisatie wilt en kunt bieden, creëer je ruimte voor generatie Y en geef je hen een werkplek die gelukkig maakt. En gelukkige werknemers zijn productiever, creatiever, gezonder en meer betrokken. Om in voetbaltermen te blijven: daarmee speel je weer mee in de eredivisie van de wereld van nu.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie