Gaming als ontwikkelingswerk: hoe deze startup voor nieuwe banen zorgen
Wie aan ontwikkelingswerk denkt, denkt vaak aan reddingsmissies naar warme landen. Een nieuwe generatie games, die gebruikmaken van blockchain, brengt hier mogelijk verandering in. In landen als de Filippijnen, waar de economie flink lijdt onder de pandemie, ontstaan er duizenden nieuwe banen dankzij deze blockchain-games.
Gaming als baan, effectiever dan fairtrade koffie
Sinds de online game World of Warcraft populair werd, ontstond er ook een zogenoemde ‘virtuele economie’. “Wie lang genoeg deze MMORPG speelde, verwierf digitale goederen (zoals wapens) die een reële waarde vertegenwoordigden en verkocht werden aan rijkere gamers. In landen met weinig (goedbetaalde) banen ontstonden zo dus nieuwe kansen. Het probleem: gamebedrijven verboden deze werkzaamheden, waardoor er een zwarte markt voor virtuele items ontstond. Dat probleem lossen wij op met de blockchain”, aldus Loren Roosendaal, een van de oprichters van gamestudio Bright Star Studios.
Een onderzoek van infoDev.org riep NGO’s zelfs op om de mogelijkheden van deze virtuele goederen en -diensten te onderzoeken; ze zouden kansen bieden voor de meer rurale, minder banenrijke gebieden in ontwikkelingslanden. Bijkomend voordeel: het verdiende geld stroomt direct naar de ontwikkelingslanden, zonder tussenkomst (en dus: kosten) van westerse intermediairs. Dat is bijzonder effectief. Inkomsten uit online gaming blijkt een hoger percentage van de verkoopinkomsten op te brengen dan boeren ontvangen bij de verkoop van fairtrade koffie. Ook het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt hoe de potentie van online gaming benut kan worden voor ontwikkelingsdoeleinden.
Blockchain versnelt ‘play to earn’
Een van de landen waar online games voor veel werkgelegenheid zorgen, is de Filippijnen. De economie van het land is flink geraakt door de pandemie. Het NFT-spel Axie Infinity werd er tijdens de coronaperiode dan ook bijzonder populair. Het spel gaf de lokale bevolking namelijk een kans ‘to play to earn’; een spel te spelen en daarmee geld te verdienen. Dat creëert vooral in opkomende economieën, waar banen ontbreken en de overheidssteun beperkt is, nieuwe kansen.
Bright Star Studios bouwt onder andere in Nederland aan Ember Sword, een blockchain game. Loren Roosendaal, medeoprichter van het bedrijf: “Bij dit spel hebben de spelers eigendom over alles wat ze in de game verdienen. Dat komt doordat onze game gebruikmaakt van de blockchain. Wie bijvoorbeeld een wapen, huisdier of land in de game krijgt of maakt, ziet dat terug op de blockchain. Dit maakt het ook makkelijker om verkregen items te verkopen, want het eigenaarschap is volledig transparant. Ik geloof dat de blockchain-technologie niet alleen de ‘online game’-industrie kan veranderen, maar ook een verschil kan maken in de echte wereld. Hierdoor ontstaat er hopelijk een eerlijk, transparant en open systeem voor ‘een virtuele economie’ in gebieden met minder werkgelegenheid. Het is onmogelijk om vanuit de Filippijnen een rondleiding te geven door Amsterdam en daar geld mee te verdienen, maar je kan vanuit de Filippijnen wel een (betaalde) rondleiding geven door de Metaverse. Het internet neemt zo de grenzen van de dienstensector weg.”
Ember Sword is dit jaar voor het eerst te spelen en haalde al miljoenen op door het digitale land in het spel te verkopen. Hoewel het spel nog niet gespeeld kan worden, zijn er al 200.000 gamers verbonden aan het spel, die samen 171 miljoen boden op virtueel land. Het bedrijf is hard op weg om een unicorn te worden.