Games ter versterking van je merk
De combinatie van computerspellen en marketing is interessant, zegt Jan Willem Huisman van in-game-advertisingbedrijf IJsfontein. Niet zozeer om de bekendheid van een merk te vergroten, maar vooral om een complexere boodschap kwijt te kunnen.
In-game advertising is al een paar jaar 'hot', maar hoewel gamesbedrijven wereldwijd miljarden verdienen aan games, blijft de omzet die de spellenmakers uit in-game advertising halen vooralsnogvrij beperkt. De meest eenvoudige vorm is productplacement: een gamekarakter drinkt een blikje van een bepaald merk. Er zijn ook spellen waarbij merk en spelervaring meer met elkaar verweven zijn.
Het Amsterdamse bureau IJsfontein maakt games in opdracht van bedrijven. Een voorbeeld hiervan is het onlangs gelanceerde Hamsterwereld, ontwikkeld voor supermarkt Albert Heijn. Bij dat online spel moeten kinderen allerlei opdrachten uitvoeren, met als achterliggende doelstelling het bijbrengen van kennis over voedsel. Vermaak, maar ook iets bijbrengen. Het spelen van zo'n game levert een nauwe betrokkenheid op bij het merk: de gebruiker steekt tijd en inspanning in het spel.
Het Amsterdamse bureau IJsfontein maakt games in opdracht van bedrijven. Een voorbeeld hiervan is het onlangs gelanceerde Hamsterwereld, ontwikkeld voor supermarkt Albert Heijn. Bij dat online spel moeten kinderen allerlei opdrachten uitvoeren, met als achterliggende doelstelling het bijbrengen van kennis over voedsel. Vermaak, maar ook iets bijbrengen. Het spelen van zo'n game levert een nauwe betrokkenheid op bij het merk: de gebruiker steekt tijd en inspanning in het spel.