Fysieke winkel nog lang niet passé
Retailers vol met fysieke plannen
Groeiende online verkopen schrikken retailers niet af als het gaat om hun fysieke expansieplannen, zo luidt een van de conclusies uit CBRE’s jaarlijkse onderzoek naar de cross-border expansieplannen van 150 grote internationale merken uit de Verenigde Staten, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Het overgrote deel van de retailers – 83 procent - geeft aan dat hun fysieke expansieplannen in 2016 niet worden beïnvloed door de groei van online verkopen, weet CBRE ('s werelds grootste advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed).
Grootschalige uitbreidingsambities
Het is waarschijnlijk dat dit van markt tot markt varieert maar slechts 22 procent is bezorgd over de stevige concurrentie van e-commerce als bedreiging voor de markt. Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 17 procent grootschalige uitbreidingsambities te hebben, zij zijn voornemens om meer dan 40 winkels te openen dit jaar (9 procent meer dan in 2015).
'Fysieke aanwezigheid van retailers op de belangrijkste winkellocaties blijft essentieel voor een sterke merkbekendheid', vertelt Krijn Taconis, Executive Director Retail van CBRE. 'Ondanks de zorgen over economische onzekerheid in bijvoorbeeld China en de Verenigde Staten en de groeiende populariteit van online winkelen, zien we dat er nog steeds goed geïnvesteerd wordt in het winkelnetwerk.'
Emotionele affiniteit met consument
Er ligt volgens Taconis nog wel een uitdaging in het creëren van emotionele affiniteit met de consument, zodat deze langer in de winkel verblijft en meer uitgeeft. 'De consument wil nog steeds een winkel bezoeken om producten live te aanschouwen, passen, voelen en te genieten van het feel good gevoel dat zij krijgen door een bepaalde merkervaring. De fysieke winkel is onlosmakelijk verbonden met de shopping journey en kan op veel verschillende manieren worden ingezet. Het gaat om veel meer dan de transactie alleen.'
Fysieke ambitie in Amsterdam
Nederland kan met een achtste plaats in de ranking rekenen op stevige interesse van internationale retailers, 22 procent wil hier één of meerdere winkels openen. Vooral Amsterdam heeft een speciale aantrekkingskracht op bepaalde merken. Dit wordt mede ingegeven door de enorme toename van het toerisme in Amsterdam van met name 35+ers.