Flitsende sportwagen: The Agera

Flitsende sportwagen: The Agera

Redactie Baaz

Koeningsegg viert zijn 15-jarige bestaan met een flitsende juweel: tijden de 80ste Salon International de l'Auto in Genve presenteert de Zweedse sportwagenfabrikant The Agera.

The Agera, Zweeds voor 'actie ondernemen' of 'optreden', is even breed aan de voor- als aan de achterzijde. Dat vergroot volgens de fabrikant de balans in bochtend. Aan boord zit een aanpasbaar abs-systeem, met 392x36 en 380x34 keramische schijven.

De 173 kilo zware twin-turbomotor heeft een kracht van 910 pk en brandt op normale benzine. De torsie is 1100 nm bij 5100 toeren per minuut. Tussen de 2680 en 6100 tpm is er meer dan 1000 nm beschikbaar. De aluminium-V8-motor heeft een inhoud van 4,7 liter en telt vier kleppen per cilinder.

Brandstofinjectie vindt op meerdere punten in opeenvolging plaats. De turbo kent een boost druk van 1,5 bar.

Koeningsegg voorzag The Agera van nieuwe tractiecontrole en is volgens de maker de snelstreagerende in de automobielindustrie.

Binnenwerk

Voor het binnenwerk koos de fabrikant eveneens voor innovatie, met wat het ghost light noemt. De verlichting schijnt door de aluminiumknoppen en oppervalkten door voor het oog onzichtbare minibuisjes. Dit zou de

symbolen beter zichtbaar maken, maar is uiteraard ook bijzonder fraai.

De bestuurder kan zelf kiezen welke informatie over de prestaties van het voertuig hij ziet, via een nieuw infodisplaycluster. Daarop selecteer je bijvoorbeeld de toerenteller en snelheidsmeter, of de G-krachtmeter, satellietnavigatie, muziekspeler, rondetijdklok of het kompas.

Prestaties

Wees er snel bij en je acceleert met The Agera van 0 tot 100 km/u in iets meer dan drie seconden. Van 0 naar 200 km/u zou in negen seconden haalbaar zijn en trap je daarna de rem volledig in, dan

sta je sinds het vertrekmoment via 200 km/u na in totaal nog geen 14 seconden weer stil.

De topsnelheid is 390 kilometer per uur en wie echt het onderste uit de kan haalt, moet een zwaartekrachtversnelling van 1,6 G doorstaan. Bij een normaal gebruik op 's lands snelwegen is het brandstofverbruik ongeveer 12,5 liter op 100 kilometer. The Agera kan 70 liter brandstof meenemen.

Chassis

Het chassis is gemaakt van carbonvezels met aluminium elementen. De brandstoftanks zijn geïntegreerd voor een zo optimaal mogelijke gewichtsverdeling: 45% zit in de voorzijde, 55% in de

achterste helft. Het chassis inclusief de (lege) brandstoftanks is superlicht: 72 kilo. 

Voor de wielen koos Koeningsegg voor Vortex-gegenereerd aluminium met middenvergrendeling. Aan de voorkant zijn ze 19 inch aan de achterzijde 20 inch. The Agera komt standaard met Michelin Unidirectional-banden.

Body

De body van The Agera is voorzien van twee deuren en biedt slechts plaats aan twee personen. De hardtop is afneembaar en kan in de kofferbak aan de voorzijde van het voertuig worden geplaats. De motor zit immers achterin.

Om aan de eisen van de echte raceliefhebbers te voorzien, zitten er extra vierpuntsgrodels aan de sportstoelen. Standaard krijg je satellietnavigatie, een mp3-speler, een usb-aansluiting, een klimaatbeheersysteem en een digitaal waarschuwings- en informatiesysteem mee. Een klokalarm, een bandenbewakingssysteem, leren vloerbedekking en een afdekhoes voor het voertuig zijn eveneens inbegrepen.

Smaak

Heb je echt een eigen smaak, dan kun je op maat bagagetassen bestellen, evenals speciale leren- en kleurenbekleding, een Inconnell-uitlaatsysteem, een compleet zogenoemd Clearcoated Carbonfibere body, een elektronische differentieel, een geautomatiseerde meebewegende achterspoiler, voorspoilers en parkeersensoren aan de achterzijde.

De Koeningsegg Agera weegt 'droog' alles bij elkaar 1290 kilo, is 4,3 meter lang, 2 meter breed en 1,1 meter hoog. De prijs hebben we nog niet doorgekregen.

Bron: www.koeningsegg.com

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie