Millennial fashion-influencer

Fashionbranche, vergeet de mannelijke millennial niet!

Bart Remmers
Volgens een fashionbranche-onderzoek blijkt ook de man een heel interessante doelgroep in deze branche.

Vooral de mannelijke millennial praat graag mee over fashion en wordt ook vaak gezien als een fashion-influencer, zo meldt BrandDeli naar aanleiding van het onderzoek. 

De awareness-fase

Nederlanders blijven op vele manieren op de hoogte van het aanbod in de fashionbranche. De modewebshop wint aan populariteit wanneer men zich wil oriënteren op het aanbod, echter de fysieke modewinkel behoudt de belangrijkste rol in de awareness-fase. De mannelijke millennial blijkt ook belangrijk in de awareness-fase want één op de vier is een fashion-influencer en volgt de laatste modetrends. 

De consideration-fase

Wanneer consumenten een kledingstuk, schoenen of een modeaccessoire kiezen, spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Prijs, pasvorm en kwaliteit zijn de belangrijkste factoren in de koopafweging van kleding bij de consument. 

Vrouwen vinden pasvorm en kwaliteit van kleding significant belangrijker dan mannen. In de categorie Schoenen is comfort ook erg belangrijk bij alle doelgroepen. Merken spelen voor een groot deel van de Nederlandse bevolking een belangrijke rol want 60% geeft aan een duidelijke merkvoorkeur te hebben.  

De purchase-fase

De populariteit van online shoppen groeit, 61 procent van de consumenten koopt op deze manier haar of zijn fashionitems. Toch blijkt dat bij de uiteindelijke aankoop de winkel in de winkelstraat het nog steeds wint van de modewebshop, want 96 procent van de consumenten shopt nog steeds (ook) in de fysieke winkel. 

Het grote voordeel van de fysieke winkelstraat is dat we onze fashion-items daar kunnen passen en één op de drie geeft aan de beleving in een fysieke winkel belangrijk te vinden.  

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

De fysieke en online winkel zijn beiden onmisbaar in de awareness- en purchase-fase. Maar om de fashionliefhebber te bereiken is het belangrijk een goede merkbekendheid te hebben en top of mind te zijn wanneer de consument in de awareness- en consideration-fase terechtkomt. 

Wanneer we het over fashionliefhebbers hebben, laten we dan niet de mannelijke millennial vergeten. Hij wordt door anderen om mode-advies gevraagd en volgt vaak de laatste trends. 
 
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart