E.ON zet de ondernemer op de regisseursstoel
Als ondernemer ken je het maar al te goed: de maandelijkse energierekening die nooit meevalt. Warmte, licht en energie op de bedrijfsvloer kosten nu eenmaal geld en daarom is het zaak een gedegen inzicht te hebben in de kosten en te weten waar je kunt besparen. E.ON heeft haar persoonlijke aanpak aangescherpt en gaat de diensten waarmee het groot succes verwierf op de consumentenmarkt overbrengen naar de zakelijke branche.
Roel Meijerink, Manager Marketing & Sales bij E.ON, legt uit waar deze veranderingen vandaan komen: ‘We hebben allereerst onderzoek gedaan naar de behoefte van de gebruikers. Zowel bij consumenten als zakelijke klanten speelt de prijs van energie een belangrijke rol in hun keuze voor een leverancier. Daarnaast willen beide groepen controle hebben op en inzicht hebben in hun verbruik en de kosten. Ondernemers willen bovendien bepalen of ze zelf energie opwekken, gebruikmaken van centrale voorzieningen of een combinatie daarvan. Op die wensen willen wij inspelen.’
Uw E.ON Technische Dienst
De introductie van De Huis APK van Uw E.ON Huismeester was een groot succes op de consumentenmarkt, vertelt Roel verder. Er komt een expert bij de klant langs om te kijken hoe het met de bouwkundige en energetische staat van een pand gesteld is en hij brengt vervolgens een advies uit. ‘Voor de zakelijke markt introduceren we in 2014 Uw E.ON Technische Dienst, een abonnementsdienst waarbij ook het onderdeel Bedrijfs APK kan worden afgenomen. Een soortgelijke dienst, toegespitst op bedrijven.’ Net als bij consumenten komt er een expert langs die in kaart brengt hoe het met het bedrijfspand is gesteld. Onderdelen van de APK zijn onder andere een check op de installaties (CV, airconditioning, warmwaterinstallaties et cetera). Daar is veel vraag naar, weet Roel: ‘Inzicht in de huidige staat van het zakelijke pand, de bijbehorende kosten en de mogelijkheid om dat te verbeteren zijn heel belangrijk voor ondernemers.’
Daarnaast is het kunnen monitoren van je gebruik, precies zien welk apparaat hoeveel energie gebruikt en daarop kunnen inspelen een vaak genoemde behoefte. Vaak willen bedrijven wel besparen, maar vinden ze het lastig te bepalen hoe. Daarom dus Uw E.ON Technische Dienst die komt kijken hoe de zaken er voor staan. Dat je het licht niet aan moet laten als je ‘s avonds de deur achter je dichttrekt, daarvan ben je je waarschijnlijk wel bewust, maar er zijn ook veel kostenposten die wat minder voor de hand liggen. Bijvoorbeeld een monitor die helemaal niet zuinig is, verouderde apparatuur die energie vreet, apparaten die 's nachts ongemerkt tóch aan blijven staan en slechte isolatie van het pand. Al die dingen worden gecontroleerd zodat je daarna kunt kijken wat een investering in nieuwe apparatuur, onderhoudscontracten of isolatie kost en oplevert.’
Grootzakelijke energievraagstukken
Ben je grootzakelijke klant bij E.ON, dan word je bovendien de mogelijkheid geboden gebruik te maken van de consultantdiensten die de leverancier flink gaat uitbreiden. ‘Die diensten zijn speciaal bedoeld voor ondernemingen die met een groot energievraagstuk zitten. Wil je bijvoorbeeld weten of je als bedrijf restwarmte kunt afnemen om de kosten omlaag te brengen, dan kun je voortaan terecht bij een persoonlijke adviseur die het vraagstuk met je gaat oplossen. Omdat wij een grote organisatie achter ons hebben staan, is er veel kennis in huis om bedrijven op die manier te adviseren’, legt Roel uit. Want hoewel E.ON nog niet zo groot is in Nederland, is het aandeel in de Benelux behoorlijk en het team experts groot.
Persoonlijk en proactief
De persoonlijke noot in de bedrijfsvoering is een van de belangrijkste peilers waar klanten het bedrijf om waarderen. Niet zo gek, want volgens Roel wordt er ontzettend veel tijd en aandacht gestoken in dat persoonlijke contact met de klanten. ‘Juist doordat we in Nederland klein zijn, kunnen we de lijnen kort houden en profiteren we van grote flexibiliteit’, legt hij uit. ‘Meer dan de helft van de zakelijke gebruikers verwacht een proactieve houding van de leverancier en er zijn maar weinig aanbieders die hun klanten ook echt persoonlijk benaderen. Dat doen wij anders, we willen echt met consumenten en ondernemers meedenken.’
Dat er de komende tijd steeds meer diensten op de website van E.ON beschikbaar komen, haalt niks weg bij de persoonlijke aandacht die het bedrijf kenmerkt, verzekert Roel. ‘Er zijn veel basisdiensten die goed online kunnen worden aangeboden. Denk aan tools waarmee je inzicht hebt in je verbruik en kosten en facturen kunt raadplegen, die moeten altijd toegankelijk zijn via de website. En natuurlijk, als gebruikers meer inhoudelijke vragen hebben, kunnen ze nog altijd bellen!’