Entertainment en Telecom grootste groeimarkten
Wat zijn de groeimarkten in non-food
Misschien bescheiden, maar toch een mooie omzetgroei van alle non-food markten bij elkaar opgeteld. In totaal gaat het om een omzetstijging van precies 1 procent. Hoe zit dat met de groeimarkten?
De verschillen tussen onderliggende markten is groot. De markten die zorgen voor een omzetstijging zijn: Entertainment (+10 procent), Telecom (+10 procent) en Doe Het Zelf (+6 procent). Ook de markten Boeken en Klein- en Groot Huishoudelijke apparaten laten een groei zien.
Daling in IT en Fashion
Markten die een dalende omzet tonen zijn: Fietsen, Fashion, IT, Consumenten elektronica en Photo, zo blijkt uit de Q4-rapportage van GfK Retail Reports.
Het laatste kwartaal van 2015 is de entertainmentmarkt geëindigd met een flinke omzetstijging van +10 procent. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de niet te stuiten opmars van digitale abonnementsvormen en Gaming Consoles.
Verdere groeimarkten
De positieve ontwikkelingen binnen de telecommarkt blijven zich in het vierde kwartaal van 2015 voortzetten met een afzetgroei van 6 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De segmenten die het best presteren zijn wearables en mobiele accessoires.
Het herstel van de (papieren) boekenmarkt zet zich voort, de omzet stijgt met een kleine 5%. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door zeer succesvolle weken tijdens de feestperiode.
De dalende markten zijn Fietsen, IT, Consumenten Elektronica, Fashion en Photo. Niet alle markten vertonen in het vierde kwartaal een omzetgroei. De markt voor Fietsen (-20%), IT (-6,4%), Consumenten Elektronica (-2,6%), Fashion (-2,6%), en Photo (-1,6%) staan onder druk.
Over groeimarkten gesproken: eerder schreven we al over het behoorlijk goed afgesloten 2015 voor de detailhandel.