Efficiënt verpakken: deze tips zijn onmisbaar
Als ondernemer wil je natuurlijk dat iedere bestelling goed bij je klant aankomt. Stevige verpakking, geen beschadigingen en een nette indruk. Een goede verpakking is daarom erg belangrijk. Als een bestelling in een beschadigde of rommelige doos aankomt, maak je een slechte indruk. Zelfs als het product zelf helemaal in orde is. De kans is dan een stuk kleiner dat de klant opnieuw bij je bestelt. In dit artikel lees je acht tips voor het goed en efficiënt verpakken van je bestellingen.
1: Doos of verzendzak?
Kijk als eerste wat de handigste verpakking is: een doos of een verzendzak? Voor lichte producten die niet kwetsbaar zijn, is een verzendzak vaak de beste keuze. Vooral kleding wordt vaak in verzendzakken verzonden. Met verzendzakken kom je een stuk goedkoper uit dan met kartonnen dozen. Bovendien heb je in een verzendzak geen opvulmateriaal nodig, waardoor je nog meer kosten bespaart. Zijn de spullen wel kwetsbaar? Kies dan altijd voor een verzenddoos.
2: Juiste formaat kiezen
Kartonnen dozen zijn in allerlei maten te krijgen. Je kunt het beste verschillende formaten inkopen, zodat je altijd een passend formaat voor de bestelling kunt kiezen. Met het juiste formaat doos, heb je minder opvulmateriaal nodig. Ook is de kans op beschadigingen zo kleiner. Een enorme doos voor een klein product kan bovendien een rommelige indruk maken op je klant. Te klein is echter ook weer niet goed. Als je product erin gepropt zit, is het risico op beschadigingen ook groter.
3: Juiste type doos kiezen
Let ook op het type doos. Voor standaard verzendingen kun je kiezen tussen enkele golf vouwdozen en dubbele golf vouwdozen. Enkele golf dozen zijn prima voor producten die licht en niet al te kwetsbaar zijn. Verzend je zware of kwetsbare items? Dan kun je beter voor dubbele golf kiezen. Deze dozen zijn extra stevig.
4: Opvulmateriaal gebruiken
Opvulmateriaal voorkomt beschadigingen en ziet er vaak netter uit dan een half lege doos. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan opvulpapier, luchtkussens, schuimverpakking of houtwol. Wil je een milieuvriendelijke optie? Dan zijn opvulchips van gerecycled materiaal een goede optie.
6: Dicht tapen met een tape-dispenser
Plak verpakkingen altijd stevig dicht. Ga voor een goede verpakkingstape die past bij het gewicht van het pakket. Voor zware pakketten heb je een extra sterke tape nodig die niet rekbaar is. Je kunt dan voor PVC-tape of tape met glasvezeldraden kiezen.
7: Labels printen en plakken
Indien je dit nog niet gedaan hebt: koppel je webshop aan je verzendplatform zodat pakket labels automatisch worden aangemaakt. Dit bespaart je een hoop tijd en verkleint de kans op fouten. Zo maak je het verzendproces een stuk efficiënter.
8: Maak het leuk
Als laatste, maar zeker ook belangrijk: maak het leuk. Zorg ervoor dat je klant het pakket met een glimlach uitpakt. Het pakket is niet alleen een middel om het product bij de klant te krijgen, het is een contactmoment. Een kans voor klantenbinding. Zorg er daarom voor dat het pakket er leuk uitziet. Denk bijvoorbeeld aan vloeipapier dat dichtgeplakt is met een sticker met je logo, een bedankkaartje, een kortingscode of een klein extraatje.