Effectieve, zakelijke flyers met deze 4 tips

Effectieve, zakelijke flyers met deze 4 tips

Redactie Baaz

Een flyer? Is dat niet iets van de vorige eeuw? Nee, zeker niet! Ondanks alle online-mogelijkheden is de flyer nog altijd een ideale manier om een grote groep mensen een te bereiken. Of juist heel gericht. Maar dit kan alleen als je de flyer op de juiste manier inzet. Wij geven je vier onmisbare tips voor de perfecte flyer. Succes (bijna) gegarandeerd!

Tip 1 - Spreek je doelgroep aan

Deze tip klinkt heel logisch, maar toch blijkt dat deze stap vaak wordt overgeslagen. Het is natuurlijk leuk als jij de flyer zelf mooi en aantrekkelijk vindt, maar het gaat erom wat jouw doelgroep er van vindt. Een flyer voor een zakelijke beurs waar belangrijke contacten kunnen worden opgedaan ziet er totaal anders uit dan informele flyer voor bijvoorbeeld een beurs waar LP’s worden verkocht. Dus: zorg ervoor dat je weet wat jouw doelgroep wil zien en lezen.

In het verlengde daarvan is het ook niet onbelangrijk dat je voor jezelf een doel stelt. Wil je enkel informeren? Wil je mensen overhalen om iets te doen? Wil je iets aankondigen? Zorg ervoor dat duidelijk is wat je wilt bereiken.

Tip 2 - De drie prioriteiten

Voor het maken van een effectieve zakelijke flyer zijn er drie belangrijke punten om rekening mee te houden. Houd je dit in je achterhoofd, dan is de kans op een succesvolle flyer een stuk groter.

1. Trek de aandacht.

Logisch, je wilt dat mensen jouw flyer gaan lezen. Maar hoe zorg je dat mensen jouw flyer ook daadwerkelijk gaan lezen? Door deze aantrekkelijk te maken! Wat is er voor de lezer te ‘winnen’ door de flyer te lezen? Dat moet duidelijk worden op de flyer. Gaat het om een beurs, dan kondig je aan hoeveel stands er zijn en wat er te doen is. Misschien gaat het om een aankondiging van een evenement? Een grote naam of andere hoofdact trekt vaak de meeste mensen. Geef die dan een prominente plek in je ontwerp.

Wat ook altijd goed werkt zijn kreten als ‘tijdelijk’, ‘actie’, ‘nieuw’, etc. Voor dit soort termen blijven mensen gevoelig.

2. Recht naar je doel

Wanneer je de aandacht hebt, is het zaak om de lezer vast te houden. Dit doe je door nuttige informatie te delen. Zorg ervoor dat je goed bedenkt wat je exact wilt gaan delen. Een flyer waarop alleen maar grote stukken tekst staan, nodigt niet direct uit om te lezen. Maak dus een keuze uit wat je wilt vertellen. Voor een zakelijke

flyer is het zaak om kort, bonding en zakelijk te zijn. Laat alle overbodige informatie weg, dit zorgt alleen maar voor afleiding.

Heb je erg veel informatie die je wilt delen? Dan is het verstandig om keuzes te maken voor de flyer. Je kunt natuurlijk prima verwijzen naar een website of een ander document waar meer informatie staat.

3. Wat wordt er verwacht?

Misschien wel het allerbelangrijkste: wat moet de lezer doen? Laat duidelijk zien wat jij verwacht van de lezer. Is het de bedoeling dat er kaarten worden gekocht? Geef duidelijk aan waar dat kan. Wil je mensen ergens naar toe leiden? Laat duidelijk weten waar en wanneer dat is. Ook al is het een link of verwijzing naar de website: zorg dat mensen je gemakkelijk kunnen blijven volgen.

Tip 3 - Het ontwerp van je flyer

De ene flyer is de ander niet, maar er zijn wel een aantal basisregels waar je rekening mee kunt houden.

Kleuren

Kleuren zijn ontzettend belangrijk voor de looks van je flyer. Maar niet alleen voor het uiterlijk, ook voor de leesbaar is het juist gebruik van kleuren belangrijk. Zorg dat je contrasterende kleuren gebruikt. Deze kleuren staan tegenover elkaar in het zogenoemde kleurenspectrum. Hierdoor zijn ze goed te combineren en is de tekst toch goed zichtbaar. Houdt het met het gebruik van kleuren rustig. Eén hoofdkleur en daarbij nog 1 of 2 ‘bijkleuren’ is vaak al voldoende. Maak er geen circus van.

Werk je al vanuit een huisstijl, dan houdt je deze aan. Juist door de huisstijl vaak te gebruiken creëer je herkenbaarheid.

Fonts

Fonts - een ander woord voor lettertypes - kunnen het lezen van een tekst maken of breken. Er zijn, grofweg, twee soorten fonts te onderscheiden: met schreef en zonder schreef. Een schreef is een streepje aan de uiteinden van de letters. Ons brein kan letters mét schreef sneller onderscheiden en dus leest het prettiger. Voor titels maakt dit niet zo heel veel uit, maar voor langere teksten toch wel handig. Populaire lettertypes met schreef zijn Times New Roman, Georgia of Cambria.

Afbeeldingen

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, wordt wel gezegd. En dat is bij een flyer niet minder waar. Een foto kan direct de sfeer van de flyer bepalen. Geef zo’n foto dan ook een prominente plek in je ontwerp. Een foto of afbeelding kan informatief zijn, maar ook puur decoratief.

Tip 4 - Verspreiding

Je kunt nog zo’n goede flyer hebben, maar als niemand het leest heb je er alsnog niks aan. Hoe je de flyer bij de lezers krijgt, is erg afhankelijk van de grootte van je doelgroep. Je kunt zelf gaan flyeren op strategische plaatsen of een stapeltje flyers achterlaten op een plek waar je doelgroep veel komt.

Wil je in één keer een grote groep mensen bereiken? Dan kun je de flyers huis-aan-huis laten verspreiden met bijvoorbeeld een folderpakket. Of misschien heb je een klantenbestand met adressen die je wilt aanschrijven. In dat geval kun je een flyer laten personaliseren en rechtstreeks naar de mensen sturen. Keuze genoeg dus om jouw flyer onder de aandacht te krijgen!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie