Een youngtimer als bedrijfswagen?

Redactie Baaz

Tot 2014 werden auto´s met een ouderdom vanaf 25 jaar en ouder, gezien als oldtimer. Zij waren vrijgesteld van wegenbelasting. Toen in 2014 de regels veranderden, werd de leeftijd om als oldtimer aangemerkt te worden, verhoogd naar 30 jaar en inmiddels is dit 40 jaar. Oldtimers kunnen ook enkel geklasseerd worden als privévoertuigen. Fiscale voordelen omdat je de auto zakelijk gebruikt, gelden niet. Maar is ook een nieuwe categorie bijgekomen en dat zijn de youngtimers. Een youngtimer is bovendien aantrekkelijk om zakelijk te rijden.

Wat is een youngtimer?

Je mag een auto een youngtimer noemen, als deze de leeftijd van 15 jaren heeft behaald. Deze categorie is in het leven geroepen bij de wijziging van de regels in 2014. Immers, veel auto’s waren op dat moment al 25 jaar of ouder, maar nog geen 30 of 40 jaar. Nu is het niet zo dat, je met een youngtimer van dezelfde voordelen geniet als met een oldtimer. Rijd je een youngtimer, dan betaal je nog steeds motorrijtuigenbelasting en moet je een normale autoverzekering afsluiten. Toch kan het aantrekkelijk zijn om een youngtimer als zakelijke auto te kiezen, waardoor je toch nog van een fiscaal voordeel geniet.

Waarom voor een youngtimer als zakelijke auto kiezen?

Youngtimers kunnen al auto´s zijn die in de beginjaren 2000 tot 2007 zijn uitgekomen. Aangezien de kwaliteit van auto´s de afgelopen decennia enorm is toegenomen, zijn deze auto´s technisch nog vaak in uitstekende conditie en zien ze er nog goed uit. Helemaal als ze netjes onderhouden zijn en een APK keuring hebben ondergaan. Wanneer is een APK keuring eigenlijk nodig? Voor het juiste antwoord kun je zoeken op ‘wanneer APK-keuring’.

Als jij als ondernemer een niet al te dure zakelijke auto wilt aanschaffen, dan is een youngtimer zeker het overwegen waard. Ook al is je auto 15 jaar oud, je kunt hier met goed onderhoud nog jarenlang zakelijk mee rijden.

Fiscale voordelen

Een belangrijke reden om te kiezen voor een youngtimer als zakelijke auto, is het fiscale voordeel. Gebruik je de auto ook privé en is dit jaarlijks meer dan 500 kilometer? Dan betaal je een bijtelling. Het percentage is 35%. Hiervan schrik je misschien, want voor een nieuwe auto betaal je maar 22%. De verrassing is het bedrag waarover dit percentage wordt berekend. Bij een nieuwe auto is dit de cataloguswaarde, dus de nieuwprijs. Bij een youngtimer betaal je 35% over de dagwaarde en dit is de aanschafprijs. Aangezien je voor een youngtimer soms wel tienduizenden euro´s minder betaalt, is ook de bijtelling honderden euro´s lager. Je kunt met een youngtimer echt flink besparen op de bijtelling.

afbeelding van Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie