Een succesvolle webshop in 10 stappen

Redactie Baaz
Bij het starten van een webshop komt veel kijken. Misschien meer dan je in eerste instantie zou denken. Om je te helpen bij het starten van een webshop, of de keuze te maken of een webshop echt iets voor jou is, hebben we hieronder tien stappen beschreven waar jij in ieder geval rekening mee moet houden.

Let wel: deze lijst biedt geen complete checklist. Bij het starten van een webshop krijg je met honderden invloeden te maken. De onderdelen in dit artikel dienen als richtlijn.

1. Kies een product of dienst

Het succes van je webshop valt of staat met de keuze voor een product of dienst. Je kunt nog zo’n fantastisch idee hebben, maar als er niemand interesse heeft in jouw product of dienst, kom je nergens.

Misschien heb je een hobby waar je geld mee wilt verdienen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar onderzoek kritisch of er genoeg vraag is en of mensen bereid zijn hier geld voor te betalen.

Heb je nog geen idee wat je zou kunnen verkopen? Neem dan de tijd voor onderzoek. Een bron van inspiratie kan bijvoorbeeld Google Trends zijn. Op Google Trends zie je zoekopdrachten en -onderwerpen die onder gebruikers van de zoekmachine trending zijn.

De afgelopen tijd liet Google Trends ons zien dat mondkapjes in trek waren. Dit had een potentieel idee kunnen zijn voor het opzetten van een webshop. Een andere manier om inspiratie op te doen is na te gaan welke kennis je hebt. Misschien kun je deze kennis wel omzetten in digitale producten, zoals een videocursus.

2. Bepaal je budget

Als je weet welke producten of diensten je wilt verkopen is het tijd om een begroting te maken. Dit hoeft natuurlijk niet direct een uitgebreid financieel plan te zijn: het begin draait om de grote lijnen.

Bij het opzetten van een webshop komen best veel kosten kijken. Kosten waar je in oogopslag niet naar kijkt. De ene kostenpost is hoger dan de andere en sommige kosten kun je uitstellen. Vroeg of laat is de kans groot dat je ermee te maken krijgt. Herhaaldelijke begrotingen zijn daarom aan te raden.

3. Kies een juiste domeinnaam

Nu is het tijd om een naam te bedenken en vast te leggen. Houd er rekening mee dat veel voordehandliggende domeinnamen al bezet zijn. Denk dus goed na over je naam en check of de domeinnaam al bezet is. Vergeet ook niet om te kijken of de naam die je in gedachte hebt nog beschikbaar is op social media.

4. Kies de juiste webwinkelsoftware

Voor de Nederlandse markt zijn er tientallen oplossingen beschikbaar om je webwinkel mee te bouwen. WooCommerce, Magento, Shopware, Sylius, Shopify, enzovoorts. Welke software je uiteindelijk kiest is erg afhankelijk van de eisen, ambities en het budget dat je hebt. Wil je op een relatief goedkope manier starten en veel vrijheid hebben in het opzetten van je shop, dan kun je misschien wel prima af met WooCommerce. Heb je wat meer budget, wil je meer functionaliteit en een robuust systeem waar je nog jaren profijt van hebt, dan is Magento juist misschien wel de goede keuze.

5. Aan welke eisen moet je webshop voldoen?

Je hebt vast wel eens nagedacht over de eisen waar je webshop aan moet voldoen. De eisen die je stelt staat namelijk ook in verband met welke webwinkelsoftware je uiteindelijk kiest. Zodra je een eisenlijst gaat opstellen is het goed om over de volgende dingen na te denken.
 

  •  Welke betaalmethodes moeten beschikbaar zijn?
  • Voor welke betalingsprovider kies je?
  • Aan welke eisen moet het design voldoen?
  • Moet de webshop voldoen aan een bepaalde laadsnelheid?
  •  Welke functionaliteiten moet de webshop hebben (een zoekfunctionaliteit bijvoorbeeld)?
  •  Hoeveel focus leg je op zoekmachine optimalisatie (SEO)?
  •  Hoeveel producten moet de webshop bevatten?
  •  Hoeveel bezoekers moeten er tegelijkertijd in mijn webshop kunnen shoppen?

6. Kies de juiste webhosting

Het aanbod van webhosters is enorm, dus onderzoek goed wat de verschillen tussen de diverse webhosters zijn. Kies je bijvoorbeeld voor Magento, dan doe je er goed aan om een hoster te kiezen die gespecialiseerd is in Magento 2. Hipex is een topvoorbeeld.

Wil je liever een WooCommerce webshop draaien die relatief weinig bezoekers krijgt en minder vermogen vraagt, dan kun je misschien wel prima af met shared hosting bij een budget hoster. Let wel: goedkoop kan duurkoop worden.

Artikel vervolgt onder de afbeelding.

7. Zelf ontwikkelen of uitbesteden?

Je hebt de toekomstige webshop in beeld. Maar wie gaat hem uiteindelijk bouwen?

De keuze voor de webwinkelsoftware is hierin een hele belangrijke. Niet ieder systeem is geschikt om zelf helemaal naar wens op te zetten. Wil je een webshop met veel functionaliteiten en maatwerk in de markt zetten, dan doe je er goed aan dit uit te besteden aan een developer. Misschien ben je bekend met een freelancer. Of zal je aan de bel van een bureau moeten trekken. Besteed je het werk deels of volledig uit, dan kan je op een flinke verhoging van de kosten rekenen.

Is je budget niet al te hoog, dan kun je kiezen voor lichtere systemen zoals WooCommerce en Shopify. Deze systemen zijn vaak ‘out of the box’ geschikt voor beginnende webshops. Het ontwerpen en inrichten van je webshop vergt dan ook vaak geen technische kennis.

8. Online marketing

Als je webshop eenmaal live staat is het belangrijk om verkeer te genereren. Enerzijds om die eerste verkoop zo snel mogelijk te pakken, maar ook om te kijken en testen wat werkt en wat niet.

Je kunt ervoor kiezen om verkeer in te kopen via advertising zoals Google Shopping, Google Ads of Facebook Ads. Een andere manier is om vanaf dag één te investeren in SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft als doel om hoog te scoren in zoekmachines zoals Google, YouTube of Bing.

Ook hier dien je jezelf te bevragen. Ga ik dit allemaal zelf doen? Heb ik de kennis om dit zelf te doen? Hoeveel budget heb ik hiervoor nodig? Is het goedkoper om delen uit te besteden?

9. Verzending van je producten

Wanneer je fysieke producten verkoopt via je webshop moet je deze natuurlijk ook verzenden. Hier komt best wat bij kijken.
 

  • Ga je zelf bezorgen of kies je voor een dienstverlener?
  • Hoe vaak wil je verzenden? Doe je dit per bestelling of kostenbesparende batch?
  • Welke verzendlabels ga je gebruiken?
  • Welke verpakking kies je?
  • Hoe ga je om met bestellingen die geretourneerd worden?
  •  Kom je er bij een van de stappen niet makkelijk uit? Kijk naar je netwerk. Vraag rond naar mensen met logistieke ervaring.

10. Optimaliseren en verbeteren

Als je alles hebt staan is het belangrijk om processen te optimaliseren. Hoe kun je efficiënter werken? Via welke kanalen komt het meeste verkeer binnen? Welke doelgroepen zorgen voor de hoogste conversies? Welke supportvragen komen binnen en hoe kun je die voortijdig beantwoorden?

Je webshop staat in de stijgers en is live, maar dan begint het misschien pas echt. Je krijgt te maken met échte klanten, die iets van je willen, die te laat betalen en die je op onmogelijke tijdstippen proberen te bellen.

En wat ga je doen als het zo goed loopt dat je geen voorraad meer hebt? Of wat juist als je maar niet van je voorraad afkomt? Meten is weten! Zodra je verkeer binnenhaalt, kun je daadwerkelijk gaan meten en optimaliseren zodat je het meeste uit je webshop haalt.

Zet je je webshop te vroeg live, dan zit je met een probleem. Zorg ervoor dat de webshop naar behoren functioneert en data verzamelt.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie