Een stappenplan voor influencer marketing
1. Bedenk een aantrekkelijk idee
Voor je naarstig op zoek naar influencers gaat, bedenk eerst wat je te bieden hebt. Iedereen is uiteindelijk geïnteresseerd in het bouwen van een personal brand en gewillig om je een helpende hand te bieden, maar er moet wel iets voor beide partijen inzitten. Dat is waar infuencer marketing om draait.
2. Vind jouw influencers
Een uitstekend begin om influencers te vinden doe je via relevante hashtags. Volg mensen die een indrukwekkende presence hebben in jouw vakgebied. Zodra je een interessante influencer spot, kun je contact leggen via social media of diens persoonlijke website. Sociale kanalen vergemakkelijken dit proces, het enige wat je hoeft te doen is het simpelweg te vragen. Een alternatief is om je aan te sluiten bij communities.
3. Vraag of ze iets over jouw bedrijf willen zeggen
Reik uit naar je klanten en vraag of ze iets over jouw bedrijf willen zeggen op je website of blog. Dit levert je niet alleen waardevolle content op, maar je bouwt ook aan een community. Ook andere mensen uit jouw industrie kunnen goede content verzorgen, waarbij ze je publiek iets over jouw product of dienst kunnen leren zonder dat het een verkooppraatje is.
4. Onderhoud het contact met je influencers
Een veelgemaakte fout is het contact niet te onderhouden nadat de samenwerking met een influencer tot een einde komt. Brainstorm direct over nieuwe projecten die je met ze kunt opzetten. Hoe groter je community, hoe groter het succes van je marketingcampagne. Naast dat je via e-mail en social media in contact kan blijven, kun je ook een breder kanaal creëren. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s of groepen op Facebook of nieuwsbrieven.
5. Beloon trouwe influencers
Beloon je trouwe influencers voor hun moeite met een loyaliteitsprogramma. Onthoud dat loyale influencers altijd waardevoller zijn dan nieuwe! Niet alleen kost het minder moeite als je wilt dat ze content bijdragen, ze zijn ook veel bekender met waar jouw merk voor staat.
6. Deel
Als een influencer jouw content deelt, is het wel zo eerlijk dat jij hetzelfde doet. Vergeet niet te linken naar hun sociale platforms als je hen in jouw content noemt. Maak samen een strategie waarin je coördineert wat wanneer wordt gedeeld. Zodra je een band hebt opgebouwd, kan dat alleen maar tot leukere en aantrekkelijkere conversaties leiden.